salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, March 29, 2009

Get ready ur self untuk ditarbiyah..!!

Salam ukhuwah bersulam mahabbah..


Sengaja penulisan ini ku titip ntk renungan bersama


Tiba-tiba ingatan ini menyinggah pada satu peristiwa yang benar-benar membuatku terfikir, tarbiah dan motivasi.. Adakah sama atau sesuatu yang berbeza?? Lalu ku congak-congak diri.






''ana da penat ikut motivasi. Xde pape perubahan pn.ana tetap xde kekuatan untuk bersuara di khalayak ramai,'' teringat luahan hati seorang sahabat yang sering digelar pemalu oleh sahabat-sahabat lain. ''memang enti ke yang nak pi motivasi2 tu atau parents enti yang paksa?''ana sekadar bertanya kerana agak terkaku dengan luahan hatinya.


Lalu,sepanjang cuti sem ini, setiap program yang ku sertai, ku bawa dia bersama. Untuk program yang pertama, pelbagai luahan yang ku dengar dari bibirnya. ''enti,ana tak selesala kalau tak mandi sehari,''. ''enti, tak kan kita minum air sungai je.xbole masak dulu ke?''. ''enti, ana alergic nyamuk.'' ... Lalu ku tadahkan telinga terusan membiarkan dia bersuara.

Hinggalah untuk program yang seterusnya. Sahabatku itu masih setia mengekoriku di setiap program yang ku sertai. Terbaru, dia dilantik menjadi MT ntk program di sekolah lamanya. Yang mengkagumkn ana apabila dia tidak lagi merungut,malah sangat bermotivasi!!

Lalu ku suarakan padanya tentang kehairanan itu.

''ya,ana mmg selalu ikut motivasi yang mencecah beratus ringgt hrganya,tapi ana xpernah dimotivasikn seperti mana tarbiyah yang ana dapat sepanjang ikut program ngn enti. Di situ ana kenal diri,di situ ana kenal ukhuwah meskipn kita cuma tidur berbantalkan akar2 kayu. Pembentangn tanpa whiteboard au mikrofon.sungguh ana benar2 rasa tercabar berbanding program motivasi yang sebelum ini, tidur di bilik yang sangat selesa.makanan yang sangat sedap dn membuatkan ana rasa bosan..





Itulah dirinya yang baru. Sudah boleh menerima dan memberi pendapat. Dia bukan lg seorang gadis yang pemalu tidak bertempat, tetapi dia kini telah menjadi seorang sahabat yang mampu memotivasikn org lain. Alhamdulillah..

Kita pula bagaimana?
Mari bersama kita mengubah diri agar menjadi insan yang sedia untuk ditarbiyah..

Takbir!!
Allahhu akbar!

No comments: