salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, February 3, 2011

Mohon dikuatkan hati..

Tekun pelajar-pelajar perempuan di dalam kelas itu menjawab soalan. Selesa, kerana kelas dipisahkan dengan pelajar lelaki pada hari itu.

"ustaz, ana dah siap,"salah seorang sahabat mengangkat tangan.

"Saya pun sama ustaz,"seorang lagi sahabiah yang telah siap berpakaian untuk pulang ke kampung bersuara.

"Enti ni nak balik terus la ye?"ustaz bertanya pada sahabiah tersebut. Tersengih-sengih sahabiah tersebut tersenyum tanda mengiakan pertanyaan ustaz.

"ha, tak boleh lagi,"saya yang baru berniat mahu menghantar kertas jawapan, tersentak seketika.

Meronta. Mengapa?
Saya ada banyak lagi urusan. Nak hantar tesis + kena berlari ke JPN untuk dapatkan surat beranak yang baru. Oh,UPU....

"Ok, 5 minit lagi," saya menarik nafas lega.

"maaf ustaz..."saya hanya mampu berbisik di dalam hati. Kesal akan kekabutan diri.

"Ok, siapa dah siap boleh hantar,"

Tapi mengapa jiwa merasa tidak seronok tiba-tiba? Walhal arahan itulah yang ditunggu-tunggu sejak kertas soalan itu siap dijawab...........

"Jadi inilah kelas terakhir di antara ana dan kamu semua di sini,"

"Dan selepas ini,kamu semua akan menemui guru-guru yang lebih baik dan hebat-hebat. Ana ni tak hebat. Tapi pandai untuk berlakon jadi hebat,"

Kelas sepi seketika.

"I wan't to say sorry 4 everything i do. Itu je yang ana mampu cakap. Untuk kali terakhir di saat ini. Ok,semua boleh hantar kertas jawapan," segera pensyarah itu kembali ke tempat duduk.

Sebak? Barangkali. Saya atau siapa? Sesiapa saja yang berada di dalam kelas di saat itu termasuk pensyarah itu.

Saya menjadi pelajar terakhir yang menghantar kertas jawapan dengan ditemani seorang sahabat.

"Ustaz, kami nak minta maaf di atas kenakalan-kenakalan yang dah kami buat sepanjang kami menuntut ilmu dari ustaz. Doakan yang terbaik untuk kami,"

"ok2..."pensyarah itu menundukkan kepalanya. Saya tidak jadi meneruskan kata-kata melihat respon itu. Mengapa saya seperti melihat ada air mata yang bergenang. Saya dan sahabat itu, segera melangkah pergi.

"Ustaz sedih?"saya bertanya pada sahabat itu.

"Mungkin,"dia menjawab ringkas.

"Tapi kenapa?"

Saya tidak mendapati sebarang jawapan.

"Jadi inilah kelas terakhir,inilah kelas terakhir,...inilah kelas terakhir...,"

Ayat itu terus bermain-main di fikiran saya.

Ya, kelas yang terakhir. Kami akan pergi. Dan itulah kelas terakhir figh jinayat bagi pelajar syukbah syariah generasi pertama di DQ.

Pensyarah itu yang selalu mengingatkan kami tentang peranan kami selaku huffaz meskipun dia bukan orang yang hafaz alQuran seperti kami. Sering kami termalu dengan sikap kami sendiri. Kata-katanya semua berisi. Simple tapi berat pengertiannya. Yang membutakan hati dan memekakkan telinga sahaja yang tidak dapat melihat dan mendengar.

Mungkin itu yang membuatkan pensyarah itu merasa sebak. Ya, kerana pelajar-pelajarnya belum cukup matang untuk menghadapi suasana luar.

Kebetulan hari itu pensyarah tasme' saya tidak hadir ke kelas. MC. Maka niat saya untuk berjabat tangan memohon kemaafan dengannya sebelum cuti bermula, tidak kesampaian.

Hari-hari yang terakhir terus berlalu. Terus berdebar-debar. Gerun barangkali. Bukan exam 30 juzuk itu yang saya kecutkan. Tapi bimbang dengan hari-hari yang selepas daripada exam itu.

Moga alQuran yang saya pegang ini, bukan semata-mata untuk diri saya,tetapi untuk semua.
Isi, amalnya, syafaatnya dan segala-galanya untuk saya dan untuk semua.

Tetap saya ingat pesan ummi tiap kali saya ingin pulang bercuti,

"Balik jadi orang yang berguna untuk keluarga dan masyarakat sekeliling,".

Ah, cakap bukan semudah ingin dikota. Tapi usaha tetap perlu ada.

"Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan untuk meneruskan perjuangan menegakkan agamaMu ya Allah...Moga Alquran yang berada di dalam hati ini, tetap utuh demi kebaikan alam sejagat...

Ameen ya Allah...

1 comment:

ibu said...

Alhamdulillah. Al quran dah ada 30 juzuk dalam dada. Semoga ia dapat dikeluarkan dan anaknda menjadi the walking alquran sebagimana sahabat-sahabat awal dizaman rasulullah saw dulu.