salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, March 20, 2011

Tipu Orang Lalu!





“Insya’ Allah ana pi naik kereta. Enti nak ikut tak?” sms dari seorang teman saya terima.

“Enti drive ka? Kecil tapak tangan, nyiru den tadahkan,” segera saya menjawab mesej tersebut.

Jarang kami ke mana-mana program dengan menaiki kereta mak ayah kami. Biasanya naik pengangkutan awam. Pengangkutan awam sesak, kami pun sesak la + lewat sampai.

Pagi-pagi lagi kena gerak sebab program bermula jam 8pagi.

“nak ikut lebuhraya mana ni?”teman yang drive tu bertanya.

“ana tak bape expert jalan-jalan besar ni. Biasa kalau ana naik dengan rumate ana, biasanya kami kena sesat dulu bru jumpa,”.

“sempat lagi kutuk rumate ye,”saya sengih ja. Bukan kutuk rumate, tapi perkara itu yang berlaku setiap kali kami nak pi mana. tapi itu pun kalau first time pi la. Lama-lama biasa dah. ^_^..rumate x marahkan..

sampai ja kat tol yang pertama kami temui, teman ni pun hulur tangan.

Aik? Saya yang musykil.

“Awak, sini tak banyak tol yang bagi resit. Mintak duit banyak la…”. Saya hanya mampu tersengih melihat teman saya tu mukanya bengkek je..

Tadi baru tol pertama.

perjalanan dari shah alam menuju ke cheras penuh dengan kemusykilan.

Ni dah masuk tol yang keempat. Dari rm1 jadi rm2.20.

Kira-kira semua, duit tol ja lebih rm6. Mujur duit elaun ada baki lagi.

Pernah saya tanyakan pada ayah saya yang pernah menuntut di university of Salford,kat United Kingdom selama beberapa tahun tentang TOL.

“Abah, kat England takda tol ka,” macam soalan budak-budak.

“Seingat abah, tak pernah plak abah jumpa tol kat England tu…”jawab abah.

“Tapi bukan ke England tu Negara maju? Tak kan lansung tak da tol kot?”

“Siapa kata Negara maju ada tol? Pernah sekali ja abah jumpa tol kat England tu,”

“ha, kat mana abah? Berapa ringgit dia kutip? Tak kan satu je kot?” excited saya dengar kat England pun ada tol. ^_^

“waktu tu ada laluan bawah tanah, nak masuk bawah tu kena bayar RM0.05….,”

“Ai, mahalnya bah..dia buat apa dengan RM0.05 tu,”.

“Cas keselamatan…,”.

“Habis tol kat Malaysia yang banyak-banyak tu, untuk apa abah?”

“Oh tu semua TIPU ORANG LALU ja….,”.

Kuang…kuang…kuang..

Makin maju makin banyak pula TOL nya. Makin maju makn banyak pula PENIPUANnya. Makin maju makin teruk rakyat TERSIKSA.

Benarkah itu maksud sebenar tujuan kemajuan ingin dicapai????

Bila kira-kira balik duit tol dengan harga tiket komuter + lrt, murah lgi naik pengangkutan awam. Tapi pangangkutan awam pun lambat. Tidak datang tepat pada waktu yang sepatutnya dia dah datang.

Ya, kita boleh bercakap tentang PENGORBANAN, tetapi saya tidak merasakan dengan membayar tol, itu adalah satu sedekah atau pengorbanan yang perlu saya dan rakyat biasa lakukan.

Jadi,sampai bila RAKYAT harus menanggung kesukaran yang ditimpakan di atas kepala rakyat??

OH, mungkin saya terlupa, Rakyat didahulukan (bayar cukai, saman, dan etc untuk membiayai kekayaan kroni2 orang2 tertentu), baru pencapaian diutamakan (guna duit rakyat gak).

Ah, SELAMAT MAJU JAYA. BIARKAN ORANG2 KAYA TERUS KAYA. PIHAK BERKUASA TERUS BERKUASA. YANG FAQIR MISKIN, BIARKAN MELARAT HIDUP MEREMPAT, DI TANAH AIR SENDIRI!!!

No comments: