salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, May 22, 2013

Pernah dulu..


[Pernah dulu ku fikirkan
Tanpa cinta tak mengapa
Bila kau pergi kurasakan
Sunyinya di hati
Baru kini ku tahu
Nilai cintamu...  ]

(nyanyian Allahyarham Sudirman)

Kita memang perlu disentak-sentak,
kerna bila dibelai-belai yang seringnya kita leka
seolah mamai dibuai-buai mimpi dunia

Fatamorgana sering menipudayakan kita.
Ya,dunia itulah.

Setelah sekian lama tidak aku bermuhasabah dengan bait puisi
Akhirnya hari ini, TUHAN ingatkan aku
dengan cara yang sama DIA mengingatkan aku suatu ketika dahulu...

Sungguh,ia benar-benar menggugah jiwa yang tampak gagah namun hakikatnya penuh dengan kegundahan...



Tuhan 

Dulu aku berkejar memelukmu
Terdengar seruanmu ku memecut kearahmu
Saat itu ku dipeluk erat
Nafas nyaman tidak ketat
Jiwa ku tenang tidak melarat,



Tuhan
Kini aku tinggalkanMu ditiang seri
Semacam ku lari tidak terperi
Dipeluk pula si kulit babi
Seruanmu aku tidak peduli
Dijiwaku Kau Mati

Tuhan
Dulu kita bercinta kasih
Setiap malam aku merintih
Saat tu juga Kau melatih
Cinta kita kian berputih
Dunia tidak lagi ku toleh

Tuhan
Kini aku seolah bercerai dengan Tuhan
Cinta kini hitam lah legam
Panggilan cinta ku tidak genggam
Ku biar cinta kita suram
Dunia pula aku digigit geraham

Tuhan
Dulu aku rindu padaMu
Setiap hari pasti kutemu
Jika tidak hati tidak menentu
Hilangkan dosa selalu ku ampu
Kerana Kau kekasih hatiku

Tuhan
Kini rindu ku sudah kelam
Hilang cahaya bergemerlapan
Hinggakan Kau ku perduakan
Cinta ku cenderung pada perempuan
Bukan lagi pada Tuhan

Tuhan
Hari ini, aku disumpit 
Rindu saat kita berkepit
Rindu jua kucupan mu yang menarik
Menjadikan jiwa tidak tersempit
Nyaman dan tenang datang berkapit-kapit,
Rindu untuk berkepit
Keluarkan aku dari mabuk yang rabit
Kepada mabuk yang thabit.
Aku rindu padaMu 
Ya Allah...

(Nukilan: Ahmad Fahmi Mokhtar)


No comments: