salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, January 24, 2009

Sementara masih ada waktu..

bismillahhirrahmanirahim...

Menatap wajah adik y ke7 y bru m'jejaki angka 7. Ku usap kepalanya..terasa membahang. Sudah 3 hari adikku demam. Smlm waktu ingin b'siap pulang ke kampung,dia t'lebih dahulu t'lena dlm tangisan. Ada hiba y menyentak perasaanku. Hampir 2bln aku tdak menatap wajah kluarga t'syg meskipn jarak tmpat pengajian hnya 1jam ntk pulang ke rumah. Bukan sengaja keadaan ini b'laku,tetapi p'juangn itu y mnuntut aku melakukn pengorbanan. Cuti raya cina ini pn,menuntut aku pulang ntk meneruskn p'juangn di sekolah lama. Sgala takdir y b'laku dlm hidupku, smuanya t'selit hikmah y sering m'buatku mengalirkn air mata dn t'senyum sndirian.



Paling m'hibakn, umi kini hnya mmpu menunaikn solat dlm keadaan duduk!! Terasa air panas mengalir membasahi wajahku. Ya Allah..kejamkah aku..?? Sepulangnya aku ke rumah dgn melihat umi y t'cinta,tdak lg sekuat y dlu..

Teringat kata2 seorg sahabat y cuba m'bela sahabat2 yang sering pulang ke kg halaman. ''pulanglah selagi kita masih b'peluang menatap wajah mereka yang t'sayang''. Aku sekadar t'senyum dlm kepahitan. Bkn aku x rindu ntk pulang,.. Ah.. Hanya Dia yang maha mengetahui perasaan ku menahan rindu pd keletah adik2 yang gemar mengusik kemarahn ku, m'buatku tersenyum melihat stiap tingkah y mereka lakukn. Bekerjasama menyiapkn khemah2 y t'diri dari selimut2 dn bantal. Dilengkapi dgn dapur dn klinik. 5 dr 8 org adikku memainkn watak dn peranan demi m'buatkn permainan t'sebut,tampak lebih bahagia meski sering t'dgr ada tangisan, ada jeritan y sering jua m'buatku kalut krn keadaan y t'lalu bising. Bagai merasai satu kekosongn saat adik2 pulang ke asrama, ke sekolah dn taski.


Namun,seringkali aku t'fikir sendirian.. Adakah sepanjang waktu ntk masa muda remajaku hanya dgn kesenangan. Sedang hidup yang sebenar, menuntut pengorbanan. Malah sebagai remaja muslim, p'juanganny lebih menuntut pengorbanan yang lebih besar.


Bukan sengaja aku tdak mahu pulang. Tapi realiti hidup sebagai seorg pejuang yang menuntut aku begini..


Moga tiap langkahku, diiringi doa dr umi dan abah, jua mendapat keredhaanNya. Moga aku terus kuat dlm mengharungi mehnah tribulasi sbg seorang Hamalatul Quran.. Ameen..

BITTAUFIQ WANNAJAH..

No comments: