salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, March 18, 2009

Mereka tak bersalah!!

With the name of Allah,the most gracious n most merciful..


Malam itu adalah malam terakhir prgrm. Us mohd bin sa'id telah diamanahkn ntk mengendalikn malam terakhir itu. Macam biasala,klu namanya muhasabah, psti ada tangisan yang kedengaran. Mgkn disebabkan ini kali pertama diri yang hina ini diberi amanah menjadi facy untuk adik2 dari umur 7 tahun.







Memang syahdu, sayu.. T'esak2 menangis. Lebih-lebih lagi bila dikaitkn dgn ibu bapa. Melihatkn esak tangis yang agak kritikal, sgra ana memeluk sorang demi sorang sambil bertanya apa yang menyebabkn kesedihan mereka berada di tahap itu.
''saya da takde ayah ustzh'' t'isak2 dia memberitahu. Belum sempat ditanyakn soalan yang seterusnya, dia telah bercerita..
''ayah da bercerai ngan mak. Tak dapat jumpa ayah. Telefon je.tu pn kdg2'', terasa air mata yang klua, merembes laju. Oh tuhan, mereka menjadi mangsa penceraian. Tak dapat dibayangkn,adik2 seusia 7-8 tahun itu telah b'perasaan untuk merasai kesedihan apabila ibu bapa mereka bercerai.






Ana tak berhak untuk menunding jari pada sesiapa. Cukuplah sekadar ana mengajak smua berfikir sebelum melakukan sesuatu. Fikirkn risiko yang akan dihadapi.
Ah,sungguh ana tdak layak membicarakn tntg ini krn ana sndri tidak berpengalaman tentangnya. Cumanya,ana dapat membayangkn jika ana berada di tempat org yang tidak bersalah tetapi teraniaya.







Tolonglah berfikir. Tujuan perkahwinan bukan ntk penceraian. Rasanya ramai yang tahu, bahawa penceraian menjadi salah satu sebab gejala sosial dan kadar jenayah meningkat!!
TEPUK DADA TANYA IMAN

Salam mahabbah wal muhasabah..

No comments: