salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, April 9, 2009

bagaimana keadaan mereka?

bismillahhirrahmanirrahim


"andak, tengok arifah tu. Asyik baca novel je. dah la bru sekola rendah,"adu adik perempuan ku yang berusia 15thn..
"ala, macam dia x baca," adikku yang berusia 9 tahun tika itu, membalas.
Lalu, berbalahlah mereka mengenai novel.
Yup, adik2ku kebanyakan suka membaca. Dari yang seremeh-remeh benda sehinggalah buku2 kepunyaan ku, abang dan kakak2nya yang lain.
Sirah nabawiyah yang hampir setengah jengkal tebalnya dan mempunyai dua jilid, telah dikhatamkan dalam usia yang masih kecil!!!


berbalik pada kisah novel tadi. Secara jujurnya ana tidak gemar bila melihat adik remaja ana membawa pulang novel2 dan teruatamanya kisah cinta yg sudah dapat dijangka pengakhir kisahnya! ana akui,ana pun pernah berminat dengan buku2 yang seperti tu. tapi, bila memeikirkan sebenarnya,banyak lagi buku2 yang lebih berfaedah dari itu, segera ana meletakknnya jauh2.

percaya atau tidak, keadaan ini menyebabkan adik2 ana yang berusia 11 tahun ke bawah turut membaca dan ana cukup merasa takut mereka terpengaruh dengan jalan cerita dan perkataan-perkataan pelik yang wujud dalam bahan bacaan tersebut.


Dengan ketiadaan ana kt rumah kerana menetap di asrama, membuat ana semakin kurang membuat pantauan terhadap bahan bacaan mereka.
sikap mereka yang terlalu gemar membaca membuatkan mereka membaca apa saja termasuk majalah MIDI kepunyaan parents ana.
^____^...

bahaya juga klu terlalu gemar membaca. nk x nk, kne slalu buat pantauan. atau terpaksa sorokkan majalah2 org dewasa dari mereka.

Macam2 karenah. lagi2 bila adik2 ramai sebegitu.
namun, Alhamdulillhhi 'ala kullihal.
skurg2 nya ana punya pengetahuan dn pengalaman tentang kanak-kanak seusia bayi sehingga remaja seusia kakak2 dan abang ana. ^___^



salam tarbiyah menuju Allah...

No comments: