salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, May 30, 2009

hakikat kesempurnaan

bismillahhirrahmanirrahim

dalam menelaah peribadi pada mata kaca orang lain
sering terlihat ketidaksempurnaan

namun apakah sebenarnya hakikat kesempurnaan??
saya terus bermonolog sendirian....

"tang...tang..."
bunyi ape tu rasanya?
saya segera menjengah ke luar tingkap
mata saya segera menangkap pada dua kelibat dua orang sahabat OKU penglihatan yang sedang berjalan menuju ke dewan makan dengan berpandukan tongkat di tangan
adakalanya tongkat di tangan itu,tidak digunakan
berjalan seperti orang biasa

"masa untuk makan..." saya segera bersiap dan turun dari bilik yang di tingkat tiga itu dan berjalan bersama k.nada' yang sedang menuju ke dewan makan.

"k.nada', kenal x ana?" sengaja saya menguji.

"'Abidah kan? Ooo...saja nk uji akak ye..." kak nada' menjawab sambil tersenyum.

Tengahari itu,saya makan bersama sahabat-sahabat OKU.
Memerhati mereka mengambil makanan, basuh tangan di singki, makan dan sebagainya...
segala yang terlihat pada dua biji mata ini, bagai meninggalkan luka di hati.

Entah bagaimana,terlahir rasa rendah diri pada diri nan lemah ini.
Hakikat kesempurnaan itu bukan hanya milik mereke yang sempurna pancainderanya.
tetapi juga bisa menjadi milik OKU seperti mereka.

Seusai solat maghrib seperti biasa saya akan meyambung keperluan saya as huffaz.
Belum saya memulakan bacaan ayat-ayat suci Al-quran,saya terdengar suara merdu membaca Alquran meskipun keadaan ketika itu tidak sunyi dari bacaan Al-quran dari pelajar-pelajar lain.

Saya menghampiri k.nada'. Dia sedang menghafal dgn menggunakan Al-quran braille miliknya.
Saya duduk di sebelahnya.
saya menangis tiba-tiba...
ssaya melihat k.nada' terlalu sempurna meskipun dia mempunyai mata yang tidak boleh melihat!!!
saya terus menatap wajah k.nada' yang suci bersih itu.
wajahnya bukan seperti insan2 sempurna yang lain.
dia tidak punya dosa yang lahir dari mata dan turun ke hati.
wajahnya yang suci itu benar2 menggambarkan hatinya yang sucinya itu.

Saya kembali ke belakang...meneruskan bacaan Alquran yang tertangguh tadi.
air mata terus mengalir...bagai membasuh hati yang kering ini.

hakikat kesempurnaan yang saya temui bukan dari insan yang sempurna jasmaninya,
tetapi dari insan yang cacat penglihatannya!!

SUBHANALLAH....

No comments: