salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, August 21, 2009

Ramadhan kali ini...




sudah masuk hari yang pertama Ramadhan kareem
moga Ramadhan kali ini bisa menjadi madrasah yang terbaik untuk mengislahkan diri ini
teringat pada sebuah puisi hasil tulisan imam-imam sufi
seperti menjentik batang hidung sendiri...

ambil, amal dan sampaikan....


aku hairan kepada orang yang berkata
"aku ingat tuhanku"
apakah aku lupa
lalu aku mengingati apa yang ku lupakan
aku mati apabila mengingatiMu
kemudian aku hidup
kalaulah bukan kerana baik sangkaanku
pastilah aku tidak hidup
maka aku hidup dengan harapan
dan aku mati membawa kerinduan
maka berapa kali aku hidup kerana Engkau
dan berapa kali aku mati
aku meneguk cinta
segelas demi segelas
minuman tidak habisnya
dan aku tidak puas
mudah-mudahan khayalan itu
berada di kelopak mataku
kalaulah pandangan mataku pendek
pastilah mataku buta

_ulama' Sufi_


teruskan mencari diri...

No comments: