salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Monday, August 17, 2009

Tuhan lebih mengerti...!!!

hari-hari sakit
kalau pagi sihat, malam sakit
kalau pagi sakit, malam sihat

then bila ada mood untuk melakukan sesuatu, tak sampai beberapa jam boleh hilang
kadang-kadang tak sampai berapa minit pun..

saya melihat kalendar yang tercatat program-program yang akan dan perlu saya lakukan sepanjang bulan ini..
beberapa hari lagi Ramadhan akan menjelma
sudah terlaksanakah apa yang dierencanakan sepanjang bulan syaaban ini?

di dalam bulan ini sahaja, entah berapa kali tuhan mengurniakan kejatuhan pada saya...
kejatuhan yang hampir membuat saya rasa futur terhadap tanggungjawab dan tugas yang perlu saya pikul
berkali-kali menangis..
sakit jiwa
tertanya-tanya pada takdir, "memang beginikah catatan takdir untuk hidupku??"
namun, bukankah Tuhan itu maha Pengasih??...
di saat saya merasa terjatuh itulah Dia mewasilahkan pada saya sahabat-sahabat yang mengerti tentang erti perjuangan meskipun tidak ramai

Hidup ini umpama roda.. percayalah...
tak percaya gak?...kena percaya jugak..

hari itu saya merasa bersemangat untuk terus berjuang, tetapi saya perlu bersedia untuk merasa lemah
hari itu saya merasa bahagia untuk meneruskan hidup, tetapi saya perlu bersedia untuk kecewa dan hampa untuk terus hidup..
andainya saya tidak bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan, saya akan mudah berasa lemah dan jatuh!!!

tetapi... cuba renung-renung kembali..
mengapa Allah menjatuhkan dirimu saat engkau merasa ingin naik??

adakah naiknya dirimu itu beserta dengan kedekatan pada Allah?
adakah kau meyakini bahawa naikmu itu adalah satu nikmat dari Allah?

mungkin...kita sudah terlalu jauh menyimpang meskipun kita merasakan kita masih berada di atas landasan perjuangan..
mungkin..perjuangan itu kerana nama, pangkat atau segalanya..
dan mungkin keikhlasan yang kerana Allah yang pernah diniatkan dulu, telah pudar tenggelam bersama keangkuhan dan kebiadaban kita sebagai seorang hamba!!!

jangan hipokrit dalam berjuang!!!
Tuhan lebih mengetahui akan siapa dirimu..

ikhlas itu umpama semut hitam yang berjalan di atas batu hitam di waktu malam yang kelam...







teruskan mencari diri...

No comments: