salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, September 19, 2009

Tahun ini...

jam sudah menunjukkan angka 3.30 petang..
tren lewat 1 jam dari waktu yang dijanjikan. entah bila kualiti perkhidmatan ktm ini akan diperbaiki...aku mengomel sendirian
syukurlah...sekurang-kurangnya ada juga pengangkutan untuk ku pulang ke rumah.

jam 4.10 aku tiba di rumah. angah yang mengambilku. sebelum ini, jika berkesempatan, uda yang sering mengambil ku dari ktm shah alam itu. sengaja petang itu aku memilih untuk tidak berjalan kaki sampai ke rumah. mungkin keadaan kesihatan yang kurang memberansangkan membuat aku tidak bersemangat.

seusai asar, juadah untuk berbuka dimasak bersama sementara menanti adik-beradik lain pulang dari asrama dan kampus.

" Alqamah tak sampai lagi?"umi bertanya tiba-tiba.

" erm... tak nampak batang hidung pun. bukan dia balik ngan budak-budak ni ke? siap 2 trip lg tu. budak-budak yang baliknya dua ketul je," aku tergelak kecil mendengar jawapan dari adikku yang berada di tahun lima itu.

yup, alqamah masih belum pulang.mungkin dia solat dan beriktikaf di masjid negeri. Afifah pun masih belum tiba. katanya ingin pulang hari ini. tapi baru sebentar tadi k.long memberitahu yang afifah ada group discussion petang itu.

erm,...siapa lagi yang belum pulang ya.

"siapa lagi yang belum sampai?" suara umi menerjah pedengaranku.
semua saling berpandangan.

Tahun ini adik beradikku tidak cukup seorang. Uda,abangku yang satu itu baru berlepas ke mesir pada 2 september yang lepas. beraya di sanala gamaknya.
memang terasa berlainan dengan ketiadaannya meskipun dia tidaklah serapat mana denganku.

tahun ini,...

"anjang tolong pi beli santan,"

"angah tolong carikan lapik meja kat kedai depan tu,"

"ambil bubur lambuk belakang masjid,"

semuanya diuruskan oleh kakak2 dan adik2 perempuan ku. adik lelakiku alqamah lebih gemar menghabiskan masanya di masjid atau di kebun roselle nya.

agak kekok. biasanya uda yang akan menguruskan barang2 yang perlu dibeli atau kerja-kerja di luar rumah.

tahun ni juga,... tak dapat rasa duit raya dari uda. biasanya dia akan menghulurkan sekurang2nya rm10 pada adik-beradikknya. hasil gaji imam tarawih.

tapi...tahun ni, dia tidak ada di sisi untuk meraikan 'eidul fitri ini bersama-sama..

tak mengapa..dia ke sana meneruskan perjuangan yang tak pernah sudah sebagai seorang insan.

jika uda terbaca catatan ini, Selamat Menyambut hari Raya Aidilfitri ku ucapkan. Maaf zahir dan batin. moga Allah memelihara uda di sana.


SALAM 'EID MUBARAK...

teruskan mencari diri...

No comments: