salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, October 28, 2009

Buat diri yang lemah ini, jua teman seperjuangku

Di saat-saat sem baru bermula, dan sepatutnya langkah yang penuh dengan keyakinan diaturkan demi memacu diri untuk menjadi lebih baik dari yang lepas, tiba-tiba Tuhan menghadiahkan kita dengan ujian...

Masalah Alquran..serasa payah beno nk dpt 2mqra' tu..
Dan dihadiahkan lagi dengan taklifat-taklifat sebagai koordinator program, perwakilan semester dan sbagainya.

Tiba-tiba pandangan mata saya, tertancap pada tulisan di whiteboard kecil di tepi meja belajar..

''putus asa di tengah jalan adalah kerana kesilapan pada titik permulaan..''
Apakah itu titik permulaan? ..pernah seorang teman bertanyakan tentang itu.

Ya,.. Itulah nawaitu. Niat yang dipasak sebelum melakukan sesuatu. Sucikah niat itu dari sebarang unsur-unsur ghurur. Terkesima seketika. Saya suka membicarakan soal hati kerana hatilah punca segalanya..

Buat teman-teman yang masih gagah melangkah meneruskn perjuangan, istiqamahlah dan thabatkan diri di jalan nan suci itu. Andai kalian merasa ingin jatuh atau teruji, renung-renungkanlah kata-kata ini..

'bayangkan seseorang yang hampir futhur dari melaksanakn kerja-kerja islam,lantas cuba melawan keletihan dan kebosanan itu, dengan bermonolog pada dirinya, aku telah menyerahkan dri sepenuhnya kepad Allah.. Sluruh tulang belulangku adalah hak mutlak Allah..
_Siiru 'ala barakatillah_

teruskan mencari diri...

1 comment:

Ina NaiLofar said...

Teruskan perjuangan :)