salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, October 21, 2009

ujian yang paling getir...

Baru masuk awal sem 4, dah nak cakap pasal ujian. Ujian apa lagi ni? Bukan baru habis final exam untuk sem 3 ke? Saya geleng kepala… isk3.. pening.. orang baru nak relaks sket. Yela, baru awal sem, apa yang nak kalut-kalut. Saya pandang tingkap lut gelap, tengok diri. Bengang. “Tak sedar diri lagi aku ni rupanya,” rungutku dalam hati. Awal sem 2 dulu, bolehla kalau nak fikir macam tu. Ni dah sem 4 cik kak oi.. da kena pandai urus diri dengan jadual. Bukan setakat jadual harian bangun, mandi, gi kelas dan sebagainya. Tapi perencanaan hidup. Pelaksanaan untuk hari ini dan hari-hari yang seterusnya.

Yap, itulah ujian yang paling sakit dan seringnya kita tidak sedar bahawa kita sedang diuji. Nikmat senang dan masa lapang. Lalu kita menunggu saat-saat sempit untuk menghadirkan hati dalam setiap perkara yang kita lakukan. Sebab tulah, awal sem ramai pelajar banyak buang masa! Kelas pun belum konsisten lagi jadualnya. Kononla nampak macam rilek je. Datang program tu program ni, terus gapah mengatur diri. Stress, tekanan jiwa dan pelbagai lagi. Silap siapa? Saya la yang silap. Lupa 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara. Ah, bukan tak ingat, malas nak praktik ja. Saya gelakkan diri sendiri. Perli.

So, by the now, learn from ur experience. Don’t repeat ur failure again. Remember this, dakwah dan pelajaran, bukan seperti jongkang-jongket. Memang bukan pun, tapi kita yang dop sedar diri tu dah besar, tu yang asyik nak main jongkang-jongket. So, start from now, do ur own plan!!

1. Muhasabah diri
2. Tajdid wa islahkan nawaitu
3. Study smart (alquran dan akademik seiring sejalan)
4. Banyakkan membaca (pelbagaikan jenis bahan bacaan)
5. Komit program
6. Sedia untuk ditarbiyah!!
7. Jangan lupa tanggungjawab sebagai:
- Hamba Allah s.w.t
- Anak yang soleh buat umi n abah
- Pelajar (sampai bila-bila pn kena belajar)
- Jawatan2 yang telah diamanahkn (klu ada)
- Dai’e
- Naqib (gerakkan usrah)
- Qudwah hasanah buat masyarakat sekeliling


Wallahhu a’lam. Let’s check out ourself…!!!

1 comment:

nahwal_imtiyaz said...

mantop...teruskan cungkil koreksi diri agar lbih maju..