salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, January 3, 2010

bintang di langit malap
bukan pintaku
angin menghembus taufan
bukan doaku
usah peduli dengan sang prejudis itu
mengapa perlu berkata pada stigma yang belum ada kebenarannya...??
maka bertebaranlah dusta-dusta yang lahir dari bibir yang hari-harinya konon-kononnya zikrullah..!!
usah kau bilang aku si anak kecil yang bodoh tidak mengerti
hidup ku di sini kerana ingin mencari
ya, status itulah yang membuat ku masih bertahan dengan segala mehnah tribulasi yang mendengki
aku bukan jiwa sufi
tapi belajar untuk itu demi menghirup secangkir kebahagiaan di tengah kekucaran ini
dan kau, apa yang kau fahami
meski senyapku kaku,
itu tak bererti aku dungu
aku insani
segala naluri yang mereka rasa pun turut aku punya
Tuhan beri aku segala untuk disyukuri dan diperguna dengan sebaiknya
bukan membabi buta menyerang tanpa memahami konsep "fatabaiyyanu"..
ah, ku pikir, kau semestinya mngerti
bukan ku guna bahasa seni untuk menjelaskannya..!!
pandang, rasa dan hayatilah
apa implikasi yang terhasil dari bicara penuh dusta dalam khabar berita yang kenal erti dosa....
kau, pikirlah sendiri
bukankah Tuhan telah mengurniakan akal buat aku dan kamu....



teruskan mencari diri...

No comments: