salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, June 19, 2010

Padah dunia tanpa sempadan!

"Era globalisasi turut dihayati,
pemimpin Ummah Hadhari sejati....."

Nyaring ditarik suara untuk bahagian penutup lagu tersebut.

"Era Globalisasi? Turut dihayati? Mestikah?"
Seorang sahabat mengerutkan kening tidak mengerti.

Dunia tanpa sempadan.
Dihayati dalam erti kata, mengenal pasti di antara yang hak dan batil nutuk dijadikan sempadan?

Kata dunia tanpa sempadan?
Mengapa perlu ada garis pemisah untuk hak dan batil..??





Mesti..Pasti..

Setiap perkara, hatta sekecil-kecil perkara pun perlu ada sempadannya.

Nak bergurau ngan mak ayah? kawan, dan sebagainya, pun perlu ada sempadan. Boleh ja nak gurau-gurau, tapi jangan melebihi had.

Kalau melebihi had, tu yang ada kes2 sakit hati, kecik hati, bengang, redha x meredhai dan sebagainya.

Dalam zaman sekarang ini, kita tidak bisa menidakkan keupayaan teknologi dan daya pemikiran manusia yang semakin interaktif dan serba canggih kerana kita akan dilihat sebagai insan yang terkebelakang atau istilah lainnya, ketinggalan zaman.

Era globalisasi banyak mencorakkan remaja hari ini.
Dan kita sebagai remaja perlu membina tembok atau pagar di sekeliling diri agar setiap perkara yang ingin masuk atau menghampiri boleh ditapis dan bukan sewenang-wenangnya masuk mencerobohi diri kita sama ada secara rela atau paksaan.

Iman adalah pagar terbaik buat diri kita, namun jika ditambah dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat,security diri akan semakin bertambah kuat.

Berapa ramai manusia hari ini rosak dan hancur gara-gara tidak bersedia menghadapi cabaran dunia tanpa sempadan pada hari ini.



Sebuah kisah untuk direnung-renungkan bersama..

Hari ni, aku malas nak pi kelas.
"warghh..ngantuknya"..

Rumate aku budak baik. Dia solat subuh kat masjid pastu terus gerak pi kelas.

Aku?....

Aku budak baik gak. Tapi kureng sketla bermanding rumate aku tu.

Ah, buang masa je aku cakap pasal neh. Baik aku layan Tv kat handphone aku yang serba canggih ni. Ni bukan Hp made in China punyer tau. Terbaik dari NOKIA.
Semua ada dalam Hp aku neh.

Facebook? Twitter? Ah, semuala.
Kalau aku rasa bosan nengok Tv neh, bukak jerla youtube.
ha, macam-macam ada.. nak tengok gapo?
blue, yellow..black, white n so on..
kan aku cakap tadi, macam-macam ada.

Cam bosan plak men Hp ni, baik aku layan laptop yang aku bawak secara haram tuh.
kalau tak, sia-sia ja aku susah-susah bawak.

Jap2..aku cam dengar ada orang ketuk pintu r.

Dengan pantas aku pun menyembunyikan barang-barang haram milik kekal aku tuh..

Segara gak aku pasang ngaji dari hp aku tu. Bukak perlahan ja. Kang nampak sangat baru bukak.

Bunyi kunci pintu dipulas, terus aku pejam mata buat-buat tidur dengan Quran dalam pelukan...

"Man.. kau tak pi kelas ka? Ustz soh tengok2kan kau,"

Oh, rumate aku rupenye. Dia dok sebelah aku yang sedang berbaring. Dia sentuh dahi aku.

"Ko demam ka?" dia bertanya bila melihat mataku terbuka perlahan-lahan, lagak seperti bangun tidur.

" tak ah, aku pening sket,loya..."jawab ku berdalih.

Aku memang expert bab kelentong2 orang neh. Pasal tuh mak ayah aku leh percaya giler kat anak mereka yang soleh neh.

Selalu gak aku buat keje neh. Dosa x rasa-rasanya. Dosa kot, tapi dosa kecik la...

Selalu gak ada kengkawan aku yang tegur aku. Tapi aku buat x endah ja. Aku budak pandai ba.. x da masalah akademik pun. tengok rumate aku tu, dak baik giler. Tapi, pernah duur exam. Hampir tiap hari kena berdiri dalam kelas.

Dunia tanpa sempadan, banyak mengajar aku erti kebebasan.

Cuba cakap pe bende orang yang macam aku neh tak pernah buat.

Fly?
Panjat pagar?
Seludup barang-barang haram?
Video2 yang orang baik x tengok??
Couple? banyak kali gak aku tukar aweks..

Dak2 baik mana pernah rasa hidup advance cam aku neh...
bangga aku..

Allah...hu Akbar, Allahu akbar...

Eh, azan? rasa cam kejap aku main game neh..
Biasa x dengo azan neh coz speaker dia rosak. tenang sket jiwa aku ni bila x dengo azan..
yola, yang azan tu, kengkawan aku gak..


Asyhadu anla ila haillallah...


Asyhadu anla ila haillallah...

Eh, eh...knp rasa gelisah ni..
jap2..

Asyhadu anna muhhammadarrasulullah...

Tetiba dapat mesej,

"Man, Allah da panggil kita tu... Jom gi Masjid. Kalau bukan kita siapa lagi..."

weh,..x pernah aku gelisah cmni..
Couple aku minta putus pun aku leh gelak lagi...
tapi kenapa neh......
???
?????????????????????

Aku terduduk kaku...

Masih ada ruangkah untuk aku kembali...??






teruskan mencari diri...

2 comments:

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

Anonymous said...

J'ai un ami qui a besoin de lever 35,000 $ à sortir de la dette, après avoir été mis à pied. Ce serait lui donner un nouveau départ dans la vie car il ya pas beaucoup d'emplois dans ce domaine, elle pourrait se déplacer et recommencer. Je voudrais l'aider et créer un site Internet pour les dons, même si les gens juste donné un dollar, vous obtenez assez de gens et il pourrait vraiment faire une différence ..