salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Monday, April 4, 2011

Kita dan sikap

"anak-anakku,"...

"aik, anak-anak? Means? " saya memuntahkan kemusykilan sebaik sahaja mendengar kalimah yang dituturkan oleh seorang sahabiah.

"Ya, anak-anak bangsaku. Bukan-bukan... Ana terbayangkan jika ana menghadapi situasi itu sekarang.."dia masih lagi bermadah.

''still not clear...,"dia tersenyum melihat reaksi saya yang memang tengah musykil.

_________________________________________________________

"Aman darjah berapa?".

"Enam,"...senyuman dari seorang guru tetap terungkai walau di hatinya hanya Tuhan yang tahu.

"Ridhuan form 1 kan?".

"Ya ustazah,".

"Haikal, esok, kita baca Alquran + iqra' boleh?".

"kenapa ustazah? Saya dah tingkatan satu, dah besar, kenapa kena baca iqra' balik?"

Anak-anakku, anak-anakku....

_____________________________________________________________

"oh, tu yang buat enti tak khusyu' waktu solat isyak tadi?"saya bertanya lagi.

"yup. Tapi sebenarnya tak boleh macam tu kan.. Sepatutnya rasa kesedihan ana ni, ana luahkan sungguh-sungguh pada Allah dalam solat tadi...,"terpukul saya dengan kata-kata itu.

"Sebab tu Allah hantar kita ke sini. Sebab Allah tau kita mampu. So, sekarang, segalanya terletak di atas bahu kita untuk membantu mereka...,"saya cuba memujuk hatinya.. (walhal nak pujuk hati sendiri sebenarnya..hu~)

"Rasa nak give up pun ada. Tapi ana takda hujah yang benar-benar kukuh untuk terus give up... yes, you are right! Allah sengaja hantar kita ke sini kan, waima ana rasa tak mampu dan tak kuat..," Ah, ukhtiku menangis lagi... hatiku? Hanya Tuhan saja yang tahu.

Dalam keberadaan diri di atas jalan dakwah ini, penyakit futur sering bermain-main di tepian jalan. Adakalanya ia benar-benar mengganggu fokus untuk terus thabat dan yakin. Tapi mengapa? Bukankah itu suatu tarbiyah?

"Dik, kita nak stay lagi atau this is the final week?"saya bertanya pada sahabat itu.

"Of course not, this is not our place,"saya sudah menjangkakan jawapan itu.

"Kita cuba lagi dik. Ini baru muqaddimah. Perjalanan kita masih panjang...," betul ka ayat tu keluar dari mulut saya? Musykil.

"Ini perjuangan. Perjuangan yang akak cuba nak realisasikan. Akak nak buktikan bahawa tangan yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia,"teliti saya mendengar kata-kata yang keluar dari mulut seorang insan yang bergelar majikan. Saya masih ingat dan akan terus saya pegang.

Cuma, benarkah ia mampu direalitikan? Maka jemaah itu tidak perlu? Melakukan segala gerak kerja yang dikatakan "perjuangan" itu secara berseorangan, benarkah dituntut dalam Islam?

Jangan komen lebih. Itu prinsip dia. Dia yakin dengan perjuangan dia. So, biarkan dia go on. (Teguran dari sekeping hatiku).

How i can agree with her princip? Sangat bertentangan dengan keadaan sekeliling. Itu belum ambil kira soal hati, perasaan dan kebajikan staf. Huhu.. staf bukan golongan orang-orang yang perlu dicaknakan.

Cuba tengok adik-adik ni mengaji. Main langgar je. Yang penting, the focus aim is Khatam bacaan Alquran............ So konpius...

Jadi apa sebenarnya tujuan kelas ini ditubuhkan. How about quality of bacaan Alquran?

" 'Abidah, dah kemas barang? Kita dah nak gerak petang ni,".

"Really?" saya perlu pergi sesegera mungkin. Corak perjuangan kita berbeza. Kami orang muda mahukan perubahan yang lebih baik. Bukan taqlid membabi buta mengikut cara dahulu kala.

Mohon maaf banyak-banyak. Moga adik-adik yang kami ajar itu, akan ditemukan dengan guru-guru yang lebih baik dan yang paling penting,memahami sistem pembelajaran di situ.

Manusia itu tidak sempurna, tapi tetap perlu belajar menjadi sesempurna insan. Salam juang fillah, meski perjuangan kita nampak sama tapi hakikatnya jauh berbeza. Afwan ala kullihal.

No comments: