salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Monday, May 7, 2012

Mahu Segagah NABI dan setabah UMMI...!!


Belajar erti sebuah ketabahan dari sebuah kerinduan yang adakalanya menyeksakan.

Bukankah rindu itu bisa buat kita bahagia..??
Lalu mengapa merasa terseksa saat rindu itu menerjah hati dan fikiran,
dan menjadikan hati sangat...
sangat....
sangat....!!!!!
RINDU..pada ummi.. =,='
Sangat RINDu..!! Hasbiyallahhu wani'mal wakil..

Bagaimana mahu jadi setabah ummi..??
Siapa kata sebagai seorang anak saya tidak pernah melihat ummi merasa down dengan taklifat2 nya..?
Ummi adalah seorang isteri.
Ummi adalah seorang ibu kepada 12orang anak.
Ummi adalah seorang suri rumah sepenuh masa.
Ummi adalah seorang guru Alquran.
Dan lain-lain lagi.

Banyakkan taklifat ummi.
Meski dengan kesakitan yang ummi alami, ummi masih kelihatan gagah meneruskan perjuangan dalam menggalas amanah yang telah ditaklifkan oleh Allah kepada ummi.

Siapa kata saya tak pernah tengok ummi menitiskan air mata..?
Siapa kata saya tak pernah dengar ummi meluah rasa..??

Agak-agak,pernah tak ummi minta untuk kembalikan taklifat tu..?
Agak-agak pernah tak ummi mohon untuk meletakkan jawatan sebagai isteri, ibu, dan yang lain-lain..?
Jika pernah sekali pun,mungkin saat itu ummi diuji.
Tapi hingga kini,ummi masih tabah menjalankan tanggungjawab dan amanah yang tergalas.

Sebagai salah seorang anaknya,pasti saya pernah melihat dan merasai apa yang ummi cuba sampaikan pada kami.

Ummi bukan orang senang.
Ummi kehilangan mak (nenek saya),sewaktu berusia enam tahun.

Ummi membesar dengan mak tiri (nenek tiri saya), abang dan kakak-kakak yang telah berkahwin.
Dalam usia enam tahun apa yang ummi tahu..?? Ummi benar-benar kekurangan kasih sayang saat itu..

Selama 28tahun ummi menjadi ibu, dan selama 22 tahun ummi membesarkan saya,tiada apa yang saya boleh pertikaikan kehidupan seorang ummi dalam hidup saya.

Mengapa ummi tersangat tabah..?
Bukan ummi tak pernah merasa lemah,
bukan ummi hari2 merasa gagah,
Tapi kenapa ummi sangat tabah..??

Bagaimana saya dapat menghirup semangat ketabahan hidup seorang ummi..??

Dalam kelelahan ini, Allah hantarkan pada saya perasaan rindu pada ummi.
Rindu pada gurau senda ummi.
Rindu pada perlian-perlian ummi.
Rindu pada teguran dan nasihat dari ummi.

Ya Allah,saya mahu tabah macam ummi..
malah saya mahu lebih tabah dari ummi.

Mengapa saya terlalu mudah merasa lemah dengan taklifat-taklifat yang semakin hari semakin bertambah..??

Iman saya compang-campingkan ummi...........................

Masih terngiang-ngiang di kotak ingatan,
"Abidah,bangun kejap,solat dua rakaat. Waktu-waktu macam nilah, suara kita sangat dekat untuk didengari. Bangun-bangun."
Tenang ummi mengejutkan saya bangun untuk bertahajjud.

"Rajin-rajinlah puasa sunat tu,".

"Banyak2kan solat hajat, Allah tu Maha Mendengar,"

"Hari-hari bangun qiyam,"

"kena banyak muhasabah diri.."

"banyak-banyak mengadu pada Allah..."

dan banyaaaaaaaaaaaaaaakkkk lagi respon ummi saat saya cuba meluah perasaan pada beliau sewaktu di kampus lama dahulu.

Mengapa merasa lemah wahai diri..!!
Sila bangkit sekarang..!

Usah mendongak terlalu tinggi sehingga merasa diri terlalu rendah dan tidak bererti.
Tapi mendongaklah sekadarnya sebagai motivasi untuk menjadi lebih baik.

Tolonglah..
Masa semakin singkat.
Mengapa masih ada masa untuk meratap tentang kebodohan dan ketempangan diri..??

Astaghfirullahhal 'azim.

"Ummi,tengok anak ummi ni,perangai pelik sungguh 2-3minggu ni.."

Allah, sampaikan rinduku pada ummi, abah dan ahli keluarga yang lain.

Moga saya juga bisa menjadi setabah ummi dan lebih tabah dari ummi!
Allahhumma ameen.


p/s:  Tolong hantarkan doa untuk saya,agar saya juga setabah Nabi terchenta..!!


2 comments:

فاطمة الزهراء said...

k.Abidah...moga kau kuat whai ukhtiku fillah...insya allah..aku dan yg lain bersamamu dan disebalik kesabaranmu itu, ada ALLAH

ilmi_alfauzani said...

Salam alaiki ya habibati..
Sayu ana saat baca luahan ini..
Terbayang-bayang cerita-cerita enti tentang Ummi enti yang sangat tabah itu.. Semoga Allah mengurniakan enti kekuatan agar menjadi lebih tabah dari Ummi enti..
Kuatkan semangat ya mahbubati..
Ana rindu pada enti..
Fi amanillah, insyaAllah.. :)