salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, December 13, 2013

Aku dan sedinar.


  Hujan.

Aku mengintai dari tingkap dapur. Lebat hujan yang membasahi bumi sejak tengahari tadi sudah merenyai.

Biasanya Cuma lima minit yang aku perlukan untuk bersiap keluar, tapi petang ini terpaksa aku menambah lima minit lagi demi memastikan aku meninggalkan rumah bukan dalam keadaan tersiksa dek kesejukan luar yang mencengkam sehingga ke tulang hitam.

Suhu sudah berkurang sehingga 2’c. Malam ini salji diramalkan akan turun. Percaya atau tidak, “sediakan payung sebelum hujan” adalah lebih baik.

Kasut salji telah siap aku sarungkan.

“K.teh balik tak malam ni?” adik rumahku bertanya dengan separuh menjerit dari biliknya.

“ Salji k.teh tak balik. Jaga rumah, assalamualaikum,” jawabku pantas sambil menutup dan mengunci pintu rumah.

Jarak perjalananku ke daerah itu mengambil masa lebih kurang setengah jam dengan keadaan cuaca yang begini ditambah lagi dengan lopak-lopak air yang bakal melambatkan lagi langkahku.
Deringan telefon yang berkali-kali pinta diangkat tidak mampu ku jawab. Kebas. Tangan ku sisip ke dalam kocek baju bagi mengurangkan kebas.

Cuma satu panggilan dari seorang teman mampu aku jawab, itupun tidak mampu untuk aku berlama-lamaan di talian kerana bimbang ada kolam lain yang akan pecah. Sebak.

Cadangku ingin menyinggah sebentar ke kedai roti sebelum langkahku diorak lebih jauh.
Namun belum sampai betul-betul depan kedai roti itu, dari kaca pintu aku melihat pak cik-pak cik arab sedang beratur panjang. Segera mataku melihat jam di tangan.

Masaku cuma berbaki 10 minit sebelum azan maghrib dari kaset-kaset dipasangkan. Suram senja semakin kelam. Destinasiku masih jauh.

Segera kakiku menuju ke satu kedai untuk membeli alas perut dan minuman bekalan untuk 2-3 hari (barangkali).

Mulanya barang-barangku cuma berjumlah JD 1.50, maka baki yang harus ku terima dari nilai JD5 yang ku bayar adalah JD 3.50. Kemudian aku menambah beberapa biji telur ayam yang harga pasarannya tidak menentu itu lalu membuatkan penjual sendiri tersilap mengira.
Katanya 6 biji JD0.90. 

“Lau  ana biddi dinar, geddish beid saahsil?” penjual itu mula mengerutkan dahinya. 

Biasanya dengan harga JD 1, adalah tukaran untuk 8 biji telur ayam sederhana besar. Namun disebabkan ada pelanggan-pelanggan lain yang menanti dan aku juga mahu cepat,

“ toyyib mu’allim, biddi sittah beid bas, masyi?” laju sahaja penjual itu meletakkan baki di kaunter.
JD 1.50 sahaja ku kira. 

“Mu’allim, ana bas akhuz sittah beid. Albaqi la yakfi,” penjual itu seperti tidak acuh melihatku.
Dua minit aku menanti sambil otakku yang hampir beku mencongak semula.

Ya, baki yang harus aku terima adalah JD 2.60 kerana aku menambah telur yang harganya berjumlah JD0.90 tu. Namun hasil kiraan itu masih samar-samar.

“Hay ziyadah baqi,” penjual itu menghulurkan juga tambahan baki.

“10 qurusy bas?” penjual itu sudah tidak melayanku. Semua pelanggan arab yang ada di situ melihat ke arahku. Segan aku di situ.

Sambil kakiku segera melangkahku keluar, baru jawapan congakan kiraan bakiku ku temui. Benar, baki sebenar adalah JD 2.60. Tetapi yang dipulangkan JD 1.60. 

Sedinarku melayang dengan hati yang kesal. Kesal yang bercampur baur dengan bimbang kerana perjalananku masih jauh ditambah dengan hati yang resah gelisah akibat ‘sesuatu’ itu.

Maka aku gagal memfokuskan, apa yang sedang aku rasai saat itu. Segalanya bercampur baur dalam lumpur-lumpur yang bercampur dengan ketulan frost-frost putih di jalanan. 

Dengan izin DIA yang Maha Pengasih dan Penyayang, aku Berjaya tiba di daerah itu sebelum azan kaset dipasangkan tanda waktu maghrib telah masuk. 

Hari ini hari ketiga aku mengasingkan diri.
Salji pun seperti ingin mencair meskipun suhu masih 0’c. 

Mahu atau tidak, aku harus pulang. Banyak yang aku perlukan, tiada di daerah ini. Tapi aku sangat bersyukur kerana Allah menghadiahi aku dengan perkara yang lebih manis.

Setidak-tidaknya dengan hijrah seketika ini, jiwa yang sakit sedikit terubat. Pasti sahaja DIA mahu aku mendampingiNya hari-hari, baru jiwaku terawat dan tidak berkarat...!!!

Ah, aku cuma insan. Jika di pandanganNya pun aku sangat faqir, apatah lagi aku di mata insan yang lain.

Meskipun JD 1 ku melayang dek penjual yang “tersilap” dalam mengira, aku juga berharap mereka yang menggadaikan JD 1 untuk mengisi borang pencalonan buatku juga tidak “tersilap” dalam menilai kemampuanku.

Dan sejauh manapun aku berlari dari perkara yang telah tercipta untuk aku hadapi, aku takkan bisa melarikan diri tanpa keizinanNya. Mahu atau tidak, ia tetap perlu aku hadapi dan depani dengan jiwa yang kental dan iman yang gagah.

Dari birai jendela di daerah sunyi ini, salji yang putih sudah banyak yang berubah menjadi lumpur coklat.

Namun jauh di sudut hatiku, penuh dengan harapan agar jiwaku yang pernah gagah suatu masa dahulu tidak mencair seperti salji dan imanku tidak menjadi keruh seperti salji yang sedang mencair itu….









Wahai Tuhan yang menjadikan aku dan yang mengatur riwayat hidupku,
Juga Tuhan yang menciptakan segala apa yang ada di langit dan di bumi,
Harapku, pintaku, mohonku,
Moga sedinarku dan sedinar mereka itu, tidak melayang salah ke tempat yang salah…



Al faqir wal haqir ilallah…
Abid Imtiyaz
Daerah sepi.
121313

No comments: