salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, March 20, 2015

Rayu hamba

Tuhan,
Tak pernah gagah aku ini,
Tak pernah mampu tubuh ini,
Bahkan tak pernah betah untukku menghela nafas pada detik ini..

Tapi kerna,
Adanya Engkau,
Maka wujudnya aku,

Bahkan,
Yang menguasai seluruh kehidupanku,
Adalah Engkau.

Maka,
Ya Rabbul Jalil,
Aku ini hilang punca,
Mungkin kerna penuh dengan dosa,
Hitam...legam..
Yang bukan tompok-tompok lagi..

Tuhan,
Tolong aku Tuhan,
Hati yang kau pinjamkan,
Mohon dibersihkan.
Jiwa yang kau pinjamkan,
Mohon digagahkan.
Iman yang kau kurniakan,
Mohon diteguhkan,
Agar ia terus bertambah,
Dan aku bisa untuk terus tabah dan gagah melangkah,
Dalam memanfaatkan sisa-sisa hidup yang masih berbaki...

Pegang aku erat-erat Wahai Yang Maha Menciptakan....


02 November 2014,
Kamar sepi,
Bayt Aflah,
Mu'tah, Jordan.

No comments: