salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, February 25, 2015

Yang terakhir kalinya.

Katanya, akan bertolak ke mator ( baca: lapangan terbang) tepat jam 11 malam.

Hujung minggu ini penuh dengan agenda-agenda berat dan mungkin kali terakhir untuk aku memberikan partisipasi.

Usai pulang dari kelas, aku bergegas pulang dengan otak yang penuh dengan peta.

Ya, peta ke mana harus ku tuju sebaik sahaja selesai kerja-kerjaku di rumah.

Aku tiba di rumah jam 2.45 petang.
Masak, solat asar dan makan tengahari adalah antara perkara penting yang perlu diselesaikan.

Hampir terbakar dapur rumahku gara-gara kabut menyusun atur perjalanan hidupku untuk hari ini.

Setengah jam sebelum maghrib, baru aku berjaya mengeluarkan diri dari rumah.

Sudah seminggu jalanku tempang, maka, langkahku agak lambat berbanding kebiasaan.

Fikirku mahu sebentar sahaja di rumah adik usrahku, namun ternyata naluri keibuanku berat mahu melepaskan dia pergi..

Aku ada janji temu selepas isyak iaitu jam 7 malam. Penting juga janji temu itu kerana masa kian suntuk buat persiapan bagi Mesyuarat Agung hujung minggu ni dan kali terakhir untukku di sini.

Perancanganku mahu wida' (baca : bersalaman buat kali terakhir di sini) seorang lagi sahabat seperjuangan sebaik sahaja selesai janji temu. Mungkin menyinggah barang 20-30 minit buat kali terakhir di sini.

Ah,banyak pula kali terakhirku.

Nyata, dengan waktu yang agak lewat,jam 9.30 malam, menyukarkan pergerakanku. Waktu begini biasanya banyak kedai sudah ditutup dan jalan agak suram.

Aku meminta keizinan murokib (baca : pelajar lelaki yang menemani pelajar perempuan yang keluar atas urusan penting pada waktu malam) untuk singgah di rumah sahabat itu.

Secepat mungkin ku ayunkan langkahku.

Kebiasaanya di sini, pelajar yang akan pulang ke malaysia (baca: khirij / grad), dilayan seperti pengantin dan rumahnya akan penuh dengan tetamu.

Aku menjenguknya di bilik.
Dia sedang berbicara di telefon. Aku tahu, tidak sepatutnya aku mengganggu perbualan dia dan orang di talian, tapi disebabkan murokib kesejukan di bawah dan aku sudah berjanji cuma sebentar, terpaksa juga aku mengganggu perbualannya.

"Maaf, ana baru balik meeting. Murokib dah tunggu kat bawah. Ingat nak tunggu sampai jam 10, tapi murokib yang sepatutnya (baca : sebenarnya deal dengan murokib lain) dah terlelap,".

Kami bersalaman. Aku tahu dia baru usai menghambur hiba dengan orang dalam talian.

Aku tahu.

"Inshaa Allah kita jumpa kat malaysia. 3-4 bulan je lagi ana pun akan khirij bi iznillah, " tidak bernada ayatku.

"Ok, 3-4 bulan lagi jumpa kat Malaysia Inshaa Allah, " dia membalas.

"Mungkin tak, paling awal pun kita jumpa bulan 12 nanti, ana tak balik Malaysia terus bulan 6 nanti," ayatku terhenti di situ.

"awak ke mana?" dia bertanya musykil.

Hanya senyuman mampu ku beri sebagai jawapan. Kelat.

Biar.. Biar aku simpan sesak yang mendesak jiwa halusku ini.

Tuhan, hanya Kau yang tahu kuat lemahnya aku ini.

Jagakan aku Tuhan. Aku cuma ada Engkau. Pun selama ini, Engkaulah yang menjaga aku.

Juga, jagakan dia dan dia..

حسبي الله ونعم الوكيل..

Safar sae'ed sahabat-sahabat sekalian..

Semoga kepulangan kalian membawa sinar baru buat masyarakat di sana yang sedang tenat.

Dan aku, seperi tidak mahu ketemu hari esok untuk perpisahan yang seterusnya...

كن قوياً يا عابدة..!!!

No comments: