salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, April 11, 2015

Sempurna.

Tahu sahaja,
Aku tidak sempurna,
Dalam keluk-keluk hidup nan penuh ranjau,
Tetap aku belajar untuk menjadi manusia separa sempurna.

Tengik bau tanah,
Di situlah asalku,
Kan jua bersemadi di situ.

Pahit, manis,kelat, masin,
tetap ku telan jua
Kerna itulah yang mencitrakan kanvas hidupku
Yang sering memandu aku bertatih,
Menuju sempurna..

Meski cuma dari tanah yang diinjak-injak,
Ia tetap berguna,
Meski kurang sempurna..

Kalaulah,
Kalaulah aku menanti tiba ke penghujung sebuah kesempurnaan diri,
Maka tercelalah aku kerna sendirian,
Maka itukah yang dimaknakan sempurna?

Biarlah,
Biarlah di balik kali aku berselindung,
Menyauk air buat disuakan pada tanaman yang melayu tunduk ke bumi,
Juga buat disuakan pada yang sedang kehausan,
Dan akhirnya dalam diam aku bisa membantu memadam cela makhluk Tuhan,
Tidakkah itu jua satu langkah menuju kesempurnaan?

Hakikatnya insan,
Kita saling melengkapi,
Tak betah kita berlari,
Andai sejak lahir kau tidak diajari untuk berdiri..


11 April 2015,
Aura insani,
Kamar kecil,
Bayt Aflah, Mu'tah, Jordan.

No comments: