salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, April 10, 2010

kita terus dibuai hanyut....

Lewat hari itu, saya segera ke kedai membaiki barang IT. Mp4 milik abang saya itu, seperti tidak mahu memberi khidmat kepada saya. Mentang-mentangla abang saya telah terbang ke mesir, terus merajuk kepada yang selain tuannya.

Aiyya, dengan mp4 pun mahu bersangka-sangka lagi..?? mp4 ni memang tengah sakitla, tu yang asyik disk error ja memanjang...

setibanya di kedai tersebut, kelihatan tiga orang staf yang sedang menghadap laptop masing-masing. Musykil saya.... apala yang dihadapkan oleh mereka sampai khusyu' begitu sekali dan lansung tidak menyedari kehadiran saya di kedai tersebut.



Saya cuba meninjau sambil berdehem perlahan. Oh. facebook rupanya..... layan.....



takpa la... yang kes kat atas tu, saya cuba maafkan. Mereka mungkin bukan orang yang faham..



tapi, bagaimana dengan mereka yang FAHAM..???



kebanyakan orang-orang yang faham ni, menggunakan facebook sebagai medan dakwah... katanya....


tapi,... dalam ramai-ramai yang kata macam tu, hanya beberapa sahaja yang bena-benar berpegang pada tujuan asal menggunakan facebook.


Dan yang lain-lain seolah-olah hampir hanyut dengan aplikasi dan kemudahan-kemudahan yang disediakan dalam facebook.......... hanyut... dan terus leka dan lagha...


masalah ikhtilat bercambah biaknya di kalangan orang-orang yang FAHAM..

telah tersimpang dari matlamat asal......

di mana pendirian kita??


mungkin, masing-masing ada uslub yang tersendiri dalam menyampaikan dakwah...


tapi ingat, MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA..


Jadi, kepada pengguna-pengguna facebook terutamanya kepada mereka yang FAHAM tentang hukum hakam dalam agama, gunakan facebook dengan cara yang bijaksana yakni berhikmah..


Hikmah adalah barang orang mukmin yang tercicir, jika kamu terjumpa maka kutiplah....


salam muhasabah bersama...

No comments: