salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, April 4, 2010

sanah helwah..




semalam,masuk hampir seminggu saya menghilangkan diri dari rumah..
pagi tu, saya bersiap-siap untuk bertolak ke tempat terakhir musafir saya..
kedengaran bunyi mesej masuk memenuhi inbok. tapi saya tidak terus membuka mesej kerana tangan penuh dengan barang-barang..

5 minit kemudian, saya duduk di dalam kereta yang akan membawa saya ke destinasi yang seterusnya...

mesej pertama,

"sanah helwah... moga panjang umo dan dimurahkan rezeki..."

mesej kedua..

"assalamualaikum..
selamat hari lahir..
bila nak balik rumah??
xnk blanja ktorang ka?...

sebak tiba-tiba.. mesej kedua datang dari ummi tersayang.
beberapa minit kmudian, masuk mesej dari kakak sulung saya.

"bila hang nak balik?
ummi dok sebut nama hang ja..
bukan hang kata nak balik kelmarin ka??..
balikla.. sian kat ummi ni..

Ya Allah...

segera saya menghantar mesej pada ummi..
menyatakan penghargaan kerana telah melahirkan dan membesarkan saya sehingga ke hari ini..

tiada balasan mesej dari ummi..

dengan keadaan sekeliling yang sangat bising dan riuh, saya rasa, itu bukanlah masa yang sesuai untuk saya call ummi...

seusai asar dalam perjalanan pulang, saya menelefon ummi...

"baguslah balik. tapi, bukan esok ada kelas ka??.. ummi bertanya. dan saya menyambut dengan senyap seketika.

"ummi masak mee kari ni. sempena hari jadi 'Abidah. tapi, kalau x boleh balik, ummi soh jela budak-budak ni habiskan. budak-budak kat umah ni pun ramai...."

oh, tidak... saya mesti pulang ke rumah meski sahabat sekampus sedang berpusu-pusu pulang ke kampus hari itu..



Mengapa saya mengambil tindakan untuk pulang...???

kerana saya tidak pasti lagi untuk hari esok, adakah saya kan punya peluang untuk kembali ke rumah menatap wajah ummi, abah dan adik beradik yang tersayang.

perjuangan tetap perlu diteruskan,
tapi Redha ummi dan abah bukan diketepikan....

SaNah Helwah juga buat zianah dan Asnida dari semester Irsyad..
mga kalian trus thabat membela yang hak dan meruntuhkan yang batil...!!!

teruskan mencari diri...

No comments: