salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, May 23, 2010

kalau benar mahu berguru..




"Buat sahabat yang diingati selalu..."
" Selamat Hari Guru,.. doakan semoga apa yang pernah enti kongsikan dengan ana, mampu untuk ana realisasikan.."

Mesej dari seorang teman...
Tersalah send barangkali... saya membuat andaian sendiri..
kemudian tiba mesej yang kedua dari teman yang sama.

"Salam sahabat... Bila cuti? sibuk ja manjang.."

" ^_^... cuti?... hu2... hari Ahad je la stakat ni.. tapi dok kampus jela.."

"hang selalu gitu.. aritu cek kol, dapat cakap sekejap je ngan hang..''sahabat itu meluahkan perasaan.

"la..dah hang kol time cek kelas.. meme la bole oyak kojap jah..."saya membalas kembali.

''oh, ok lah. Nanti kalau hang dah tak busy, oyak kat kami deh.. sebelum tu, selamat hari guru sekali lagi. kami rindu tol kt hang.. ada masa mesej kami deh... jangan lupa.. lagi2 kalau dah jadi guru besau tu.."dia mengakhiri mesejnya.

Saya tersengih sendirian. Buntu jawapan apa yang sesuai saya reply untuk mesej akhirnya itu.

Sebetulnya, saya bukanlah orang yang selayaknya menerima ucapan selamat hari guru itu kerana saya bukanlah seorang cikgu apatah lagi seorang guru besar... oh, sahabat saya tu memang gemar mengusik saya...

Sekadar muqaddimah dalam berkongsi kisah tentang adab dengan guru...

Jam telah menunjukkan angka 2.30 petang. Tapi disebabkan terlalu ralit menghadap sebiji buku yang perlu saya hadamkan isinya, saya tidak perasan akan angka itu. Walhal saya mempunyai kelas waktu itu!

"Semua aras dua blok C, keluar sekarang!!!"... terdengar suara tempikan secara tiba-tiba..

saya tersentak dari leka...!!

Ya Allah, gempa bumi ka... Saya beristighfar berulang kali sambil mengurut dada.

Ya Allah, kelas.. tapi,.. siapa plak yang mengamuk tengah2 hari buta ni..

Saya segera bersiap ke kelas. Malas untuk saya peduli dengan suara yang sangat dikenali oleh semua pelajar perempuan itu.. saya ada misi lebih penting!

Segera saya bergegas ke kelas.

Kelas telah pun bermula sejam yang lalu.

Saya menebalkan muka masuk ke dalam kelas. Selepas memohon maaf dari pensyarah yang sedang menyampaikan kuliah, saya segera mendapatkan tempat kosong di belakang...

Erk..saya terpana tiba-tiba..namun segera saya mendapatkan tempat untuk duduk meskipun terkejut dengan suasana yang saya lihat itu.

Teringat kata-kata seorang teman, "adik yang jumpa saya tu, no manner.."

No manner??? yeah, NO MANNER..

rasanya, masuk kelas lewat tu pun da cukup no manner sangatla...
tapi rupanya banyak lagi manners yang tak patut wujud sewaktu seorang guru sedang mengajar di depan.

zzZZZZZzzz... ni macam benda wajib plak yang terjadi..
...gAmeSzzsss...
InTerneeet..
bluet00Th..
StuDy Grup Tambahan..

huh, macam2...hp pun da makin canggih2 sekarang.. koman2 pun cari yang 3G..

Erm... tak taula nak oyak gapo..
Mustahil depa ni tak tau camna nak belajar dengan seorang guru.

Saya hanya mampu geleng kepala dalam senyap.

oit, FOKUS. seorang sahabat menegur. Saya tersengih lagi...

Mungkin pasni kena bentang balik kot tentang adab2 menuntut Ilmu..

Insya' Allah... ada masa saya kongsikan di penulisan lain..

Maaf atas kekurangan.....




teruskan mencari diri...

No comments: