salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, May 1, 2010

Luruskan hatiku Ya Allah..


hampir seminggu fikiran jadi tak tentu hala

atas sebab apa entah..

"apsal ya bilik ana ni... kadang2 rasa sejuk sangat sampai volume kipas dikecikkan ke nombor 3, kadang2 rasa panas sangat, sampai terpaksa bukak luas-luas tingkap bilik yang berada di zon bahaya...." satu kemusykilan dilontarkan kepada seorang sahabat yang dipanggil adik apabila merasa sejuk tiba-tiba pada jam 11 malam itu.

"bergantung pada amalan pada waktu tu kot," rilek ja adik jawab macam tu. Saya yang mendengar macam tersentak.

"tapi sekarang rasa sejuk. Maksudnya apa dik?" saya menyoal kembali.

Adik yang sedang membaca buku, segera menoleh pada saya dan tersenyum pada saya. Bertambah musykil saya bila adik tidak memberi jawapan.

Sejak dari saat itu, minda saya sering memutarkan persoalan yang sama.
Amalan apa yang membuatkan bilik saya jadi panas dan sejuk...?? Terutama sewaktu malam.

Dengan keadaan diri yang sejak akhir-akhir ni sering rasa tergugah untuk meneruskan perjuangan menjadi sufi yang haraki, membuat saya tidak betah untuk terus duduk di dalam bilik sendiri.

Bilik saya itu, umpama pejabat yang dibuka 24 jam sehari. Mungkin atas faktor masalah hati dan jiwa buat saya cuba melarikan diri dari masalah.
But that's not the right way.....

Perlahan-lahan saya melangkah pulang ke bilik sambil mencari hikmah terhadap apa yang berlaku.

cari hikmah,...cari hikmah... dan JANGAN LEMAH.. saya tekan dalam hati.

Segera saya menyentakkan diri agar segera sedar dari segala kelelahan.


"Ya Allah, betulkanlah hatiku agarku ikhlas selalu..
tetapkanlah hatiku agarku tidak ku tergugat dengan hujan yang menimpaku
Ya Allah, Tuhan yang mencipta hati, bersihkanlah hatiku,
agar mazmumahku tidak merosakkan agamaku dan kehidupan orang lain...

"Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati..
kuatkanlah hatiku, agar keyakinan ku tak berubah,
supaya aku sentiasa tabah..."

(mawaddah:luruskanlah hatiku)




teruskan mencari diri...

No comments: