salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, August 7, 2010

Kes Zina. Salah siapa?

musykil...

Saya bagai tidak merasakan gelombang bahaya itu.
teruk betul!

tak prihatin masalah ummah... ops,..bukan tak nak prihatin, tapi kesibukan melebihi masa yang ada mengekang saya untuk melangkah ke gedung ilmu itu demi mendapatkan berita-berita terkini tentang dunia masa kini.

Alhamdulillah..
Program Anjuran Kelas Kaunseling sem3 IRSYAD, banyak menyedarkan saya.
"A baby to an Ummah".

Seusai mendengar forum pada hari itu, baru saya dapat merasakan gelombang bahaya itu semakin besar dan bertambah bahaya!

Nampaknya saya pun berada di zon bahaya yang selesa. Lantas saya tidak menyedari kemara bahayaan itu.

Bersediakah saya untuk menghadapi masayarakat luar demi bersama menyelesaikan masalah sosial yang semakin kritikal di kalangan rakyat MALAYSIA?

Sewaktu saya di tingkatan Dua, hampir setiap hari keluar di surat khabar tentang kes rogol.
"Tak yah guna da perkataan rogol ini, orang tak takut. Tukar kepada Zina terus. Seoranga gadis telah dizinai oleh teman lelakinya," seorang sahabat saya memprotes.

ya, zina.
Jenayah yang telah lama kritikal dan semakin kronik.
Mengapa tidak jua selesai walhal telah pelbagai cara dilakukan untuk membendung masalah ini.
Malas nak oyak lah depa dah buat apa.

Tapi,ni ada cadangan yang WAJIB dilaksanakan oleh pihak kerajaan jika kerajaan benar-benar ingin menyelesaikan masalah ini.

1- Laksanakan Hukum-hukum ALLAH. (sebat, rejam)
2- Hapuskan pub-pub dan kelab malam.
3- Haramkan jualan arak terutama pada orang yang beragama Islam.
4- Hapuskan iklan-iklan yang mempunyai unsur-unsur wanita dan seks!
(la ni, kalau tengok tv, konpem ada selit benda yang tak baik. wanita jadi bahan komersial. Apa kes?)
5- Para pimpinan sekalian, mari turun imarahkan masjid dengan ibadah.

Setakat ni dulu cadangan saya. Banyak lagi sebenarnya. Tapi, takpolah,takut bagi banyak-banyak, satu pun tak jalan.

Ha, satu lagi yang agak relevan untuk dijalankan...

"Kempen Biah Solehah peringkat kebangsaan"..
Tapi kempen ni, kalau nak buat kena dapatkan pandangan ulama' camna nak laksanakan. Bukan boleh main terjah ja. Semua perkara dan tindakan yang ingin dilaksanakan dalam sesebuah negeri hatta negara, semuanya perlu merujuk pada ulama' sebenarnya. jika tidak, ha' sebab tulah masalah sosial ni tak dapat dibendung. Ni kes Ulama' dipandang enteng. Ha, lu pikir la sendiri.

Hai, semua cerdik-cerdik kan. Kalau tak gane enjin roket boleh hilang...

Jom sama-sama bergandingan ke syurga.
Masalah ummah, masalah kita semua.

wallahhua a'lam.

P/s:Sampaikan walau sepotong ayat.

No comments: