salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, August 27, 2010

Rindu pada 'Umairah..

"k.ifah, tengok nak usrah awak ni, nakal btol dia," adu k.nab kepada mak usrah(naqibah) saya.

"ha, ateh, kacau lagi si nab ni,"mak usrah saya mengusik k.nab semula.

"lah, sama je dua-dua orang ateh ni. Ateh awak ni k.ifah, perangai macam awak. Mak borek anak rintik,"tergelak saya dengan kata-kata k.nab tu. Mak usrah saya merangkap along saya, pun dipanggil ateh dalam adik beradik usrahnya... Oh,memang spesen je kot sikap insan-insan yang bergelar ateh ni...

Erm,..apa cer adik beradik usrah yang lain ya..
Alang makin sibuk... Exco, biasalah..
uda, acik, anje, adik, acu, aniq, n andak.....apa cer..??

Andak dan anje satu kelas tasme' dengan saya. Jadi terubat sedikit kerinduan saya pada adik beradik usrah. Usrah yang bagai telah lama terhenti.

Andak dan Aniq orang brunei.. Meskipun mereka selalu saya temui, tapi tak banyak perkara yang kami mampu bincangkan bersama disebabkan waqi' negara yang berbeza.
huh, ada masalah ke berbeza negara..??? Tapi kalau itu yang dijadikan alasan untuk tidak berbincang tentang isu semasa...tak taula...

Teringat kata seorang murabbi, bila lebih tiga hari diri kita tidak menerima sebarang tazkirah, hati akan jadi gelap. Bila hati jadi gelap, apa yang jadi...???

Masing-masing bawa haluan sendiri..haluan sendiri?..yup, dengan cara masing-masing.
Mana taknya, tarbiah tak berjaya disampaikan bilamana usrah tergendala.

Usrah terakhir dengan along dan angah (naqibah-naqibah saya), cuma tiga orang sahaja adik beradik yang datang. Saya pun malas nak datang sebenarnya waktu tu, tapi demi nak menjaga hati naqibah yang susah-susah buat usrah dalam keadaan depa yang teramat busy dengan kerja-kerja Islam yang lain, saya pun datang gak la. Sedih. Waktu tu saya yang malas nak datang usrah (tapi datang gak), jadi kecewa dengan sikap adik beradik. Kenapa jadi macam ni ya???

Muhasabah dah pernah buat, tapi praktikal selepas itu...kemana?

Pernah suatu hari, saya terselisih faham dengan seorang adik beradik usrah saya. Apa yang membuatkan saya masih teringatkan perselisihan yang berlaku itu ialah apabila ayat terakhir pada surat yang diberikan pada saya mengatakan,

"macam mana la kita tak jadi gini..gaduh-gaduh.. susah nak faham orang.. sebab kita semua tak komit usrah..cengginila jadinya.."

tak komit usrah? Saya komit ja, cuma takda penghayatan dalam diri. Macam ni pun masalah gak...

Sekarang sudah masuk penghujung semester lima,..maknanya apa.. maknanya usrah yang saya dapat sejak semester satu dulu, dah hampir empat sem terbengkalai.. empat sem?.. dua tahun la..

Bagai tidak ada roh-roh yang hidup..saya hanya mampu menempelak diri.
Rasa kosong tanpa usrah. Hatta adik beradik saya yang "nakal" pun merasai kekurangan hidup tanpa usrah, apatah lagi saya yang sederhana nakal ni...isk3.

Ramadhan pun nak berakhir... mujur Aniq menguatkan rasa hati saya untuk ifthor bersama usrah.. syukran Aniq, anje..

Moga Ifthor usrah yang akan kita jalankan ni, berjaya menambat kembali hati-hati kosong yang sebenarnya sangat dahagakan tarbiyah.

Buat 'Umairatul Mahabbah... puteri-puteri yang mengimarahkan kasih sayang...,
Moga Ramadhan dan imtihan yang akan berlansung kali ini, bisa memberikan impak yang lebih baik buat diri kita.

Insan tidak sempurna, tapi tetaplah belajar untuk menjadi sesempurna insan.

Mohon maaf salah silap.

Salam imtihan buat semua. Moga Allah mengurniakan kecemerlangan dunia dan akhirat buat kita semua.

Wallahhu a'lam..

2 comments:

Mujahidah Ummah said...

"rindu itu adalah anugerah dari allah, insan yg berhati nurani punyai rasa rindu..."-hijjaz-

hati yg gersang perlu pada mau'izzhoh..dia tdk akn dtg jika kita tdk mencarinya...

salam kejauhan walaupun bersebelahan bilik....

Anonymous said...

Jauhnya kita...
Agak2 apa y m'jarakkn ya..