salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, September 11, 2011

hamba yang bernama musafir..

Bumi syam banyak membuat saya merasa semakin kerdil.

Ah,bukan bumi syam itu, tapi Allah mewasilahkan ia buat saya menyedari hakikat kekurangan diri.
Tempat baru ini tidak sama dan tidak akan sama dengan tempat yang dahulu.

Sepanjang perjalanan ke pekan mu'tah,
ada anak-anak kecil yang sedia untuk melempar batu,
ada anak-anak kecil yang sedia meludah ke wajah....


Jika saya tidak tegar,saya tidak akan ke pekan lagi meski di pekan itu:

Tempat saya akan mengambil coaster untuk ke jami'ah,
Tempat untuk saya membeli barang-barang seharian,
Laluan utama menuju ke rumah sahabiah yang lain.
dan lain-lain lagi.
Saya akan berhenti dari melalui jalan itu.

Tapi di sini, saya harus malah perlu untuk terus tegar.
Jika anak-anak kecil itu yang saya bimbangi,
atau batu-batu kecil yang bakal dilempari,
amat lemahlah saya.
Hina! Teramat hina.

Saya tidak layak untuk meneruskan perjuangan yang lebih besar!

Kan tetap tegarkah saya untuk merealisasikan ayat, "islah nafsak wad'u ghairak.."

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik." (Surah ali-imran:110)

" Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain" .(HR. Bukhari).

Siapakah saya?
Hamba Allah yang dicipta dari setitis air mani yang hina.

Siapakah saya?
Saya, kita, dan anda semua.

~Tarbiyah itu indah jika diniatkan kerana Allah~

No comments: