salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, December 31, 2011

Emosi Pembuka Tirai 2012

Tahun baru ini,
1 Januari 2012,
Aku di sini,
Tanah syam ini ku lihat sepi,
Mungkin dari sisi pandangku yang menetap di desa mu’tah.

Muka buku ku buka
Khabar dari teman-teman di Malaysia ku baca,
Jemputan ke upsi untuk sama-sama berpuisi,
Tidak dapat ku sertai,
Tahun baru di shah alam yang sarat dengan pengisian turut ku cemburui
Aku masih di sini,
Menatap muka buku, menerjah alam maya,
 mencari siaran lansung dari bumi pertiwi,

Biasanya malam-malam seperti ini,
Aku ke dataran merdeka bersama teman-teman,
Mengedar simpati dan risalah ingatan,
Tapi kerana malam ini aku di sini,
Sekadar mampu ku baca dan lihat dari gambar-gambar yang berbicara
Di ruang alam maya.

Malam ini emosinya dua,
Bahagia melihat shah alam dengan kemeriahan majlis ilmu,
Kerana aku warganya..
Senyum meleret diselangselikan ucap syukur tak terhingga,
Menitis air mata.
Ku bahagia.
Tahun baru 2012 di Dataran Shah Alam, Selangor.

Usai di shah alam,
Berita baru ku terima dari negeri yang sama,
Seorang teman parah tercedera,
Ah,angkara siapa???

Malam puisi di UPSI itu,
Turut aku dijemput sama,
Cuma kerana aku di sini,
Hanya doa ku kirim moga malam puisi itu Berjaya..
Ya,malam itu Berjaya.
Berjaya dengan jayanya.
Dan air mataku tumpah buat kali kedua,
Saat menatap gambar penuh cerita,
Temanku ada yang terbaring lesu,
Ada yang ditangkap disumbat ke sel sementara..
Angkara siapa..??

1 JANUARI 2012 di UPSI, Tg.Malim.
Malam tahun baru ini,
Allah hadiahi aku dengan dua emosi,
Dua rasa yang sama sekali berbeza..

Ia mungkin menjadi sejarah,
Buat mahasiswa yang merasa haknya diinjak-injak,
anak muda yang merasa maruah mereka dipijak-pijak,
Oleh sang penguasa celaka!

Untuk aku yang masih di sini,
Untuk beberapa tempoh,
Pasti jua akan kembali,
Bersama meredahi ranjau ,
Membanteras kezaliman dan segala korupsi
demi melihat Islam kembali tertegak di bumi yang ku cintai!

Malaysia,
Pasti jua ku kan kembali!


311211
mu'tah, jordan

No comments: