salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, December 21, 2011

mengapa hanya saat sukar?

Saat sebiji epal dimamah..terasa manis sekali.
Dalam diam kemanisan itu dihayati..rasanya mahu makan sebiji lagi.


Tapi,
mengapa tiba-tiba manisnya menghilang..?
Terasa epal yang digigit dan dikunyah tadi telah tawar rasanya..
walhal epal hampir saja habis digigit dan dikunyah..., 
lalu disegerakan proses menghabiskan sebiji epal yang telah tawar rasanya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (-_-) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rindu mendengar laungan azan, meski zuhur tadi baru sahaja mendengarnya. (mungkin dalam mood: cepatlah habis kelas..)
Ya,benar-benar rindu. Terasa seperti masa terlalu lambat berlalu.
Tuhan..aku ingin bertemu denganMu..
aku ingin mengadu..!!


Lalu di atas tiket merasa gundah, aku bertemu denganMu..
Masya' Allah..indah sekali pertemuan itu.
Ku berbicara seluruh derita denganMu..
dan Kau, setia mendengar pengaduan seorang hamba yang terisak-isak dalam tangisan.


Ketenangan merajai diri dan hati seusai pengaduan didengari..Alhamdulillah.


Tapi...
Ada suatu hari,aku tersangat pusing..
Exam mengelilingi minda dan fikiran..
Buku bertimbun memenuhi meja belajar.
Ah, bertembung pula dengan kelas tafaqquh, usrah, study group, program persatuan dan segala bagai..


Saat azan berkumandang,
aku leka dalam dunia yang terus memusingkan otak fikiran..
Terlewat bertemu Tuhan lantaran masa bertemuNya ku curi demi menyelesaikan urusan duniawiku..


Tuhan,sebentar,
aku ada urusan..
sikit lagi aku akan menunaikan jua perintahMu.


Lalu dengan masa-masa yang tidak lagi dikira awal waktu, aku menunaikan perintahMu.
Pantas dan segera kerna banyak lagi urusanku yang belum selesai.
Ah,pasti Dia lebih tahu.
Maafkan aku Tuhan.


Pernah juga aku merasai kekosongan hati dan jiwa..
Lalu ku mencari-cari bahan yang bisa mengisi kekosongan hati itu.
Ku selak buku-buku yang ku bawa merentasi laut china selatan menuju ke bumi syam ini.
Masih gagal mengisi..



"Orang yang mendalam cintanya pada al-Quran, tidak akan ada tempat di hatinya untuk mengandungi muzik dan nyanyian."
-Ibnu Qayyim al-Jauziyyah-

Ku ambil mashaf Alquran yang berada di sisi katil,pun hanya mampu ku tatap.
Maka,saat tangan menyentuh laptop, melekatlah ia barang sejam dua.
Tapi rasanya tetap sama...meski berjam-jam dihabiskan menghadap internet yang sentiasa membuat diri WAJIB untuk memilih di antara kebaikan atau kejahatan yang terbentang di hadapan mata.


Saat panggilan Tuhan dilaungkan,lemah terasa diri.
Solat dipercepatkan.
Terlalu sedikit doa yang dipinta dengan penuh mengharap.


Lantas meninggalkan sunat2 yang sewajarnya dilakukan sebelum dan seusai solat fardhu.
Kemanisan itu tidak ku temui.

"maka, celakalah orang-orang yang solat," 

(surah Al-ma'un:7)

Maka... aku kah itu?
Yang hatinya hadir dan pergi dalam tiap solat yang ditunaikan atas dasar kewajipan sebagai seorang muslim itu..???


Sukarkah untuk terus tulus dalam tiap rakaat yang tertunai?
Bukankah Dia memanggilku untuk berbicara denganNya..?
Bukankah aku yang pernah mengadukan kesedihanku padaNya..??
Lantas, mengapa tenggelam timbul di saat merasa jauh denganNya..???

Wahai diri,
Tahukah engkau bahawa KEMATIAN itu adalah perkara yang paling dekat denganmu?
Lalu untuk apa lagi kau bazirkan waktu dengan perkara-perkara yang buat kau semakin jauh dengan Sang Pencipta,,??


Maaf Tuhan.
Aku yang silap kerna melimitkan waktu dan tempat untuk aku mengadu dan berbicara denganMu.

Walhal,Kau sentiasa ada untuk hamba-hambaMu.
Maafkan aku Tuhan..


Lelahku takkan terhenti,
gundahku takkan terlerai,
resahku takkan berkurang,
Saat aku merasa jauh dan semakin jauh denganMu..
Mohon diketuk pintu hati ini saat ia sperti hampir terutup..
Usah kau biarkan ia terkatup dan terkunci rapi dari hidayahMu.


Terusan tuntun langkahku untuk sentiasa dekat denganMu..


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” 

(surah Ar-ra'd:11)

Allah tidak akan mengubah nasibku tanpa usaha dari diriku sndiri.

Tapi Tuhan..,
pimpinan dan petunjukMu terus ku harapkan agar usaha untuk menghidupkan hati ini mampu berterusan sehingga aku pulang menemuiMu..

Ameen ya rabb.

No comments: