salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Monday, January 9, 2012

Rilek r brader..~

Sebak..~


Ah,sket-sket rasa sebak!
Hidup ni bukan untuk bersedih semata-mata...!!


Tak salah pon sesekali menggembirakan hati..
Ni tak habis-habis layan sendu.
Bosan da..~
(bila akal bersuara..)


Oit, selamba jek ko cakap tak salah..!!
Masalahnya perkara yang menggembirakan hati tu dah buat kau jauh dari Tuhan..
Aduss...
Astaghfirullahhal 'azim..
(bila iman cam dah bengang...)


Rilek der..
Masalahnya ko pun suka sangat kacau line..
baru suka sket-sket,kau dah tersentaklah segala bagai..
weh,bosan la macam ni..!!
(akal..akal..)


Ah,biarkan..



Kau nak aku lagi kuat dari kau atau kau nak jadi lebih besar dari aku?
(ha,iman dah bagi pilihan tu..pilihlah der..)


........


Hari ini diri melihat dua kematian.


Yang pertama adalah kematian seekor ana kucing.


Yang kedua mungkin mak atau bapak kucing. (maaf,saya memang x terer nak teka jantina kucing,lagi-lagi yang dah mati.)


Saat terpandang akan kelibat bangkai yang masih kelihatan baru itu, terus wajah dipaling.
(Sangat sedih sebab tak mampu untuk uruskan jenazah kucing tersebut.)


1.sebab kematian tu berlaku tepi jalan raya yang sibuk.
2. Oh,memang geli + kesian + tak sanggup tengok.


Dah tu..?


Eh,lek lu der..


Ce ko pikir, agak-agak Tuhan sengaja ke mempertemukan kau dengan dua kematian dalam jarak masa yang tak sampai satu jam..


Erk..??


Jom..
Gi mana der..?


JOm imbas kembali solat-solat fardhu yang dah ditunaikan sepanjang hari ini.
Lek brader,solat fardhu je..


Subuh tadi..
Serius bukan subuh gajah. Aku solat time masjid baru lepas iqomah..


Zohor..?
Er..Tadi terlewat sket. Sibuk sket.


Pale hotak hang sket... Zohor masuk pukul 11.30tengahari, lu solat kul 1.45petang.
Lambat sket..?


Er,rilek r..serius esok aku tak buat lagi.
Tadi tu, emergency sangat. Aku masak untuk orang.Dah janji..


Asar..??
Tadi ko balik rumah pun masjid dah settle iqomah.
Asal ko tercongok je biar housemate-housemate ko gerak solat asar jemaah..?


Er,penat der. Aku settlekan keje aku lepas solat zohor tu.
Amik nafas jap. Tak sangka plak tak sempat nak kejar jemaah..


(wak lu...alasan..!!)


Maghrib tadi,
Alhamdulillah, masbuq 1 rakaat jer..


Huh..


Isyak baru tadi...?
Alhamdulillah.. dapat ikut 1 rakaat.


Erm..
Dah ada perancangan untuk hari esok..??


Of course ada.


Konfem esok ada lagi..?


Esok insya' Allah masih ada, tapi aku tak dapat jamin nafas aku ni sampai bila.. =,=



"Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan."  (Surat Al-Munafiqun:ayat 11)


Jadi kau sedar benda tu..??
Bagus..!


Terpulang kalau ko rasa solat ko tu dah mencukupi sebagai bekal untuk kau kembali pada Dia.
Ingat, orang tak masuk syurga sebab amalan,tapi sebab rahmat dan rahman Allah.


Kalau cenggini lagaknya ko menghadap Tuhan tetiap hari,..... huh, lu pikirla sendiri.



    "Dari Abi Hurairah, ia berkata: Rasulullah Saw. telah bersabda: "Amal saleh seseorang diantara kamu sekali-kali tidak dapat memasukkannya ke dalam surga." Mereka (para sahabat) bertanya, "Hai Rasulullah, tidak pula engkau?" Rasulullah menjawab, "Tidak pula aku kecuali bila Allah melimpahkan karunia dan rahmat-Nya kepadaku." (Riwayat Muslim; kitab Shahih Muslim, Juz II, halaman 528)

Astaghfirullahhal 'azim..

Tuhan,...
pimpin aku pulang kepadaMU..~~~~~~~~~~~

2 comments:

Anisatul-Qalbi Bt Mohd Sofiyuddin said...

Assalamualaikum,

Rilek r ukhti ^^ saya tumpang rilek di sini.

Salam ukhwah, saya terjah, semoga istiqamah :) Barakallahu fik

AnA ImTiYaZ.. said...

waalaikumussalam..syukran krn sudi menerjah..

catatan hiba y nmpk rilek..hu3