salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, January 26, 2012

Tuhan dan dia

Menafsir resah di wajah tenang
sukarkah..?? 
air mukanya bukan seperti biasa, 
ada kerut musykil yang menghias,  
saat ditanya mengapa, 
jawabnya,  
Mohon Tuhan tenangkan hati saya. 
aku, dia, senyap, 
dan kerut, 
HILANG ~


Beratnya benar-benar menghimpit!
Tuhan, jalan ini yang terpaksa dilalui.

Fuh,selimut tebal seberat 8KG tu sahaja yang mampu membantunya mengurangkan kesejukan di musim sejuk ini. Atau adakah masih punya pilihan yang lain?

Tentang masalah yang beratus-ratus kilo beratnya pun,adakalanya diri terasa mahu lari jauh darinya.
Tapi apakan daya, masalah itu bagai merantai kaki dari berlari jauh.
Hakikatnya ia memang sentiasa ada!

Manis mana pun sesuatu perkara itu, pasti tetap ada pahitnya.
Gula jika diambil scara berlebihan, boleh membawa mudharat yang lain.
Begitu juga coklat dan manisan-manisan yang lain.
Lalu bermanisanlah sekadarnya.
Agar tiada hati yang terguris,
Tiada hati yang menangis..

Saat diri dibicarakan tentang masalah dunia yang berkepok-kepok memenuhi kocek diri,
Yang ada pada jawapan pada tiap soalan yang ditanyakan adalah,
"Ini adalah denda buatku.."

Huh,enteng saja memberi alasan.
Sedang jiwa terus berkocak pilu.

Ayuh,mari!
Aku bawakan satu misal tentang aku,dia dan Tuhan.

Lalu akan samakah cinta aku dan dia dengan aku dan Tuhan?
Harusnya tidak.
Tetapi dek kerana dunia membuaiku untuk terus lena dalam dakapan ukhuwah insani, sesekali aku terlupa tentang Tuhan.

Walhal, jika aku bandingkan antara dia dan aku, dengan Tuhan dan aku,
Pasti yang lebih cinta itu adalah yang kedua.
Tuhan dan aku.

Lalu mengapa resah,saat ukhuwah itu teruji?
Sedangkan lidah lagi tergigit, ini kan pula ukhuwah yang baru 3-4 tahun bersemi.

Lantas gagal dalam gelojak rasa saat rantaian ukhuwah dirosak dek kelemahan diri yang berlang-ulang kali.
Kerna itu resah menerjah.
Bimbang ukhuwah itu tidak ada lagi ruang untuk diri.

Tapi mengapa tidak kau soal saja pada diri tentang hakikat sebenar cinta...??
Atau kau termalu dek kealpaan yang menguasai dirimu?

Sungguh aku begitu..
Termalu dek kekurangan yang mencacat celakan diri.

Tapi di hujungnya,ada kesedaran yang berbisik.
Tentang TUHAN yang tak pernah melupakan aku walau sedetik.
Meski berhari-hari aku terlupa akanNya.

Sungguh, solat yang 5 kali sehari pun tak terdaya mengingatkan hati, andai diri membawa dunia dalam setiap rakatnya.
Lantas solat yang ditunaikan tidak mampu merawat hati yang resah berduka.

Kerna itu Tuhan menghantar cintaNya berbentuk ujian untuk mengetuk jiwa-jiwa yang sunyi sepi,
Sekadar makluman bahawasanya diri semakin jauh dgn Rabb.

Kembalilah..
Yang paling hampir denganmu sering kau tidak sedar akan kehadirannya.

Tuhan mahu kau kembali,
Serahkan perihal ukhuwah itu pada DIA.
Bukankah hati-hati itu DIA yang berhak ke atasnya..???


"kembalilah wahai jiwa-jiwa yang tenang...."


.

No comments: