salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Wednesday, February 12, 2014

Aku dan Tuhan



Itulah aku, mencari Tuhan saat perlu.
Mencari Tuhan saat buntu.
Sedang sebelum-sebelum itu,
Menderu ku tunai solat lima waktu
Tasbihku cuma Satu
Tahmidku juga begitu

Itulah aku, merintih memanggil Tuhan
saat aku benar tewas
terkujur lesu
sedang sebelum itu
enteng saja ku jaga amalan wajibku
yang sunat-sunat lebih tidakku acuh
ku tunaikan saat teringin sahaja

itulah aku,
merangkak-rangkak mencari Tuhan
terisak-isak menyebut namanya
setelah aku benar tersungkur tak bermaya

maka mengapa begitu?
Mengapa aku hanya mencari Tuhan di saat-saat tertentu..??
Mengapa aku membutuhkan Tuhan di tempat-tempat tertentu
Seolah menafikan sifat Tuhan yang tidak pernah leka walau sedetik tentang aku

Harus detik ini aku sedar
Supaya tidak lagi mencari Tuhan saat perlu sahaja
Bagaimana cinta itu bisa aku hirup manisnya, andai aku hanya memandangnya sebelah mata..??

Cinta itu bukan dicari hanya di saat duka
Cinta itu berkongsi rasa
Cinta itu saling berinteraksi di antara dua
Jika Tuhan tak jemu memberi, mengapa begitu sombong untuk aku menghargai…???

Aduhai aku yang cuma seorang hamba…
Selagi udara masih Tuhan izinkan kau hirup,
Raikan dan hargailah cinta yang selama ni Tuhan berikan padamu dengan sebijaknya,
Agar nanti kelak di sana,
Tidak kan terdengar kata penyesalan,

“Ah,alangkah baiknya jika aku menjadi tanah sewaktu di dunia dahulu..!”

Naudzubillahhimin zalik.

imtiyazi
110214

No comments: