salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, February 6, 2014

Hikmah kembara

Ia suatu kisah.

Atau boleh juga ia disamakan dengan temuduga bagi melepasi peringkat tahap keimanan yang lebih tinggi.

Nyata segalanya teruji di dalam kembara ini..

Pernah saya tanyakan pada seorang teman, "apakah had limit bagi sesebuah kesabaran itu?"

Ringkasnya jawapannya,
"Sebuah kematian,".

Maka setiap langkah yang diatur sepanjang pengembaraan ini,pasti ada duga yang Tuhan selitkan lebih-lebih lagi apa niat dan misi semakin tersasar daripada landasan sebenar.

Ya, Tuhan ada menyatakan dalam firmannya,
"Maka sedikitkanlah tawa kalian dan perbanyakkanlah tangisan,".

Maka tawa yang dimaksudkan adalah sukaria atau keseronokan yang tidak terkawal lantas terlupa akan hari-hari yang mendatang yang akan ditempuhi.

Maka tangisan yang dimaksudkan adalah suatu muhasabah,tazkir dan nasihat buat diri.

Agar tiap suatu yang kita hadapi dan lihat, harungilah ia dengan rendah hati.

Agar tiada keangkuhan yang menjadi raja di hati. Iman itu keadaannya yazid wa yanqus, ya bertambah dan berkurang.

Kerana kita bukan malaikat yang tercipta memang semata untuk beribadah padaNya.

Dan di dalam kembara ini, sengaja Tuhan memilih saya.

Kerana Dia tahu, angkuh manapun saya, saya cuma seorang hamba. Yang senantiasa akan berharap dan bergantung pada sesuatu.

Dan dari Dialah, tempat asal segala benda dan padaNya jualah menjadi tenpat pengharapan dan pergantungan.

Kembara ini bukan sehari dua. Maka sakitnya untuk belajar tentang erti sebuah kesabaran itu bagai luka yang tak mahu sembuh-sembuh.

Sedikit masa lagi.

Mahu sampai ke level taqwa, bukan semudah melafaz kata, saya hamba yang bertaqwa. Tapi aplikasinya bisa menggugah jiwa!

Maka di hari yang masih berbaki, saya masih dan akan sentiasa berharap, agar Rahmat dan Rahman Tuhan senantiasa memayungi saya dan teman-teman sepermusafiran.

Kerna,
Kembara ini
Misinya bukan biasa-biasa!

Hasbiyallahhu wa nikmal wakil..



No comments: