salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, July 9, 2009

Insan bernama wanita

''klu dy da xlyn ko, ko pas je kt aku,''
Dialog y mmksa sy ntk m'dgrnya.
''tu la. Aku malas da nk lyn.manja sgt. Sket2 nk mrajuk.jelak aku,''
Fuuh..bole tahan ayat.
''ko nk y mana 1 ni. Koman2 pn ko bole amk su atau shila. Ngn fiza aku bole thn lg.tgk la mcm mana,''
Oh tuhan,tlinga ini sudah tdak tahan. Sgra sy mnoleh ke arah suara2 y mnyakitkn p'dgrn. Empunya suara benar2 duduk di sit blkg sy. Dua org budak lelaki y b'pakaian skolah.
Mereka turun d stesyen y sama ngn sy.sgra sy mengekori mrka.
''assalamualaikum dik. Dok kt cni ka?bru blik skola na?'' sy b'tny.dgn ragu2 mrk m'jwb,
''ye.rumah kt blkg msjd tu je. Awak?''
Awak? Sy mengangkt kning sblh.
''kak da hbis skola. Bkas calon Spm 2thn lps.adik tingkatan bpe?''
Mrka saling b'pndgn.
''tingktn 1ye?''
''2''. Sgra mrka m'btulkn anggakan sy y salah dgn dsngajakn itu.
Baru tingkatan dua. Lagaknya seperti pelajar senior yang bakal meninggalkn alam persekolahan. Sy tersengih sendirian.
''bole akak tau siapa su ngn shila tu? Akak pn ada kwn nama su n shila gak,''saya sekadar mengumpan.
''budak skolah kami.akak tak kenal sbab dia baru tingkatan satu.akak da besar.dia tu budak lagi,''balas salah seorang daripadanya.
''patut pn dia manja. Budak lagi. Apa pn tak pandai.apatah lagi nk bercinta.tu yang asyik dok kne main dgn budak laki,'' mereka tersentak pabila mendengar kata-kata saya lalu memandang resah ke arah saya.
''akak ni nak tocher ktorg ke? Diorg yang nak sgt kt ktorg.sy layan je la,''kata2 yang menembusi sukma saya as woman like su n shila.




Wahai muslimat yang membaca penulisan yang tak seberapa ini. Adakah kita kan terus membiarkn insan-insan yang dilahirkan sama seperti kita sbagai seorg wanita dipermainkn??
Renung-renungkn sejenak.

Mari kita sama-sama menjaga dan memberi support pada insan yang bernama wanita agar berusaha ntk menjadi sebaik-baik perhiasan dunia.


Salam sayang..salam juang buat insan bergelar wanita.

No comments: