salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, July 10, 2009

sama-sama pi tahsin diri...

dalam riuh kanak-kanak yang berusia di antara 7-13 tahun itu, saya mencari diri...



terus memerhati adik-adik yang terus mencetuskan keriuhan dalam kerancakan forum yang sedang diadakan di masjid kota kuala muda, kedah pada 8 julai yang lalu.

fuuh...boleh tahan bingitnya.. ni bukan takat nurseri dah ni.
dengan keadaan yang sebegini, bila-bila sahaja migrain saya akan menyerang.
lalu saya mengambil jalan menenangkan keadaan.




Pada mulanya saya hanya mengarahkan mereka diam dengan meniru gaya dalam video klip burung murai(perasan jadi budak kecik jap). Mendengar arahan diam dari saya, beberapa orang daripada mereka segera duduk.

"hangpa suma ni, umoq bapa tahun?" saya meniru loghat mereka walaupun kelihatan tidak beberapa fasih.
"saya darjah lima"
"saya darjah empat"
"saya pun darjah lima"

dan pelbagai lagi...

"oOOo...da darjah empat lima. Da besaq la suma ni. ni suma pandai mengaji dak?" saya mula bermain psikologi dengan mereka walaupun tak berapa pandai.

Lalu saya memulakan taaruf di kalangan mereka. Lama kelamaan, jumlah mereka yang duduk, semakin ramai malah ada yang bersuara, "mai kawan-kawan, kita dengaq kak ni bagi ceramah," hu3... tersentak saya seketika (aku dok buat ceramah lain ka kt masjid ni)

"akak tak pandai ceramah. Pi dok depan dengaq ceramah ustaz tu. Lagi best," segera saya mempromosikan forum yang sedang diadakan tu.

Agak lama saya mengambil masa untuk menenangkan keadaan. Dalam suasana forum sedang dijalankan sepatutnya saya mengambil intipati ceramah yang diberikan, tetapi lain pula yang saya dapat. Pengalaman saya mempunyai adik-adik yang ramai, dapat saya aplikasikan sewaktu berhadapan dengan adik-adik yang berjumlah lebih 20 orang ni.

kegagalan saya menghandle mereka menunjukkan saya perlu go back and practise to be a good teacher.

Bukan mudah nak handle adik-adik yang sedang menginjak remaja ni. peninnnnnnggg...
macam-macam soalan. macam-macam karenah. Disebabkan kebanyakan mereka belum belajar mengaji alif lam mim, lalu saya menggunakan itu sebagai syarat untuk buat bising.

"siapa tak masuk alif lam mim lagi, kena dok diam-diam. Tak bole bising. kena dengaq ceramah,"

maka, mereka pun duduk secara beramai-ramai dan kemudian bising kembali...

Hinggalah forum pun selesai, saya tersandar di dinding kepeningan.
Ni kena kuasai tarbiyatul Aulad fil Islam ni...

ha..banyak lagi kekurangan diri ni sebanarnya.
so, buat sahabiah semua, mari kita sama-sama bergaul dengan msayarakat sekeliling.
Di situ kita akan jumpa segala kekurangan untuk diperbetulkan dan perlu diperelokkan.

teruskan mentahsin diri dalam mencari keredhaan Tuhan...

No comments: