salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Friday, July 31, 2009

mengukur diri...

Meniti usia
Kebetulan saya pulang ke rumah pada minggu ini atas tujuan menziarahi abah yang baru keluar dari wad. Walhal saya baru pulang ke rumah pada minggu lepas.

Sekolah lama saya,telah mengadakan hari terbuka asrama pada hari sabtu baru ini. Sesiapa sahaja dibenarkan melawat masuk ke dalam asrama lelaki dan perempuan.
Sewaktu melintasi adik-adik lelaki dan perempuan di tempat letak kereta, kelihatan mereka saling sapa-menyapa dan bertanyakan tentang khabar bilik yang dilawati.

Masing-masing mengambil kesempatan untuk menziarahi bilik-bilik rakan,baik lelaki mahupun perempuan,bagai tiada batasan.
Saya tersengih sendirian melihat situasi itu.



Teringat sewaktu zaman persekolahan saya yang baru berlalu dua tahun lalu. Begitu juga keadaannya. Mujur sewaktu hari terbuka asrama diadakan sewaktu dua tahun dulu,saya tidak berada di asrama kerana mempunyai komitmen di perpustakaan negeri bersama empat orang rakan yang lain.

Lalu, beberapa orang pelajar lelaki dari kelas yang sama dengan saya, tidak melepaskan peluang untuk melawati bilik insan yang sering berkelahi dengan mereka sewaktu di dalam kelas iaitu saya.
Mujur sangat-sangat saya tiada di dalam bilik. Disebabkan adik-adik yang sebilik dengan saya adalah dari kalangan yang baik-baik, maka pelajar-pelajar lelaki tersebut, segan untuk berlamaan di bilik saya. Syukur. Kebetulan pula saya turut lupa untuk mengunci locker!!

Semuanya kebetulan. Saya dapat menjangkakan apa yang akan berlaku jika saya turut wujud di dalam bilik sewaktu itu.
Situasi sewaktu di alam persekolahan meskipun telah berada di tingkatan lima, muamalat di antara lelaki dan perempuan kuarang dijaga.

Saya terfikir sejenak. Adakah situasi itu perlu dibiarkan berlaku secara berterusan di alam persekolahan dengan beralasan, masih berada di alam persekolahan.
(~_^) tapi, jika ingin mengubahnya, siapakah yang perlu menjadi penggeraknya?
Ha3…saya terus mentertawakan diri saya saat tercengang memikirkan persoalan tersebut.
Then, siapa lagi yang akan menjadi perintis kepada anjakan paradigma itu??
Berteka-tekilah dengan diri dan carilah jawapannya!!!

No comments: