salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Sunday, September 5, 2010

Menanti ramadhan segera pergi..

Sejak awal ramadhan lagi saya telah terbaca di surat2 khabar tentang pelbagai promosi dan diskaun sempena hari raya yang akan datang. Bahkan sebelum ramadhan tiba pun, sudah banyak pasar raya yang mengadakan promosi besar-besaran sempena hari raya.
Maka berasak-asaklah manusia ke gedung-gedung jualan demi mendapatkan keperluan hari raya dengan harga yang lebih murah.

Jap, keperluan atau kehendak sebenarnya..?
Jarang sekali saya melihat orang ramai berasak-asak demi mendapatkn keperluan dan kehendak di bulan ramadhan. Ya, mungkin ada. Untuk membeli kurma atau tamar, mungkin..

Jika saya menjadi ramadhan, pasti saya rasa kecewa dengan sikap orang ramai. Bias. Mengapa mengutamakn syawal berbanding ramadhan?

Walhal wujudnya syawal kerana adanya ramadhan. Hari raya itu Allah kurniakan, demi meraikan kemenangan umat islam yang berjaya mengharungi ujian dalam bulan ramadhan. Jika dikaitkan dengan sirah dan kisah-kisah para sahabat yang berjuang di medan perang, sungguh perjuangan yang sangat besar jika nak dibandingkn dengan kita zaman kini. Maka wajarlah Allah mengurniakan bulan syawal demi meraikan semangat perjuangan mereka.

Tapi kita kini, seolah-olah sebenarnya, tidak menghargai ramadhan. Malah tidak berjuang pun di dalam bulan ramadhan,cuma lebih banyak membuat persiapan menanti syawal..

Mengapa? Tidak gembirakah berada di bulan ramadhan? Bulan yang penuh dengan keampunan.
Lagi insan seperti kita yang penuh dengan noda dan dosa. Sepatutnya ramadhan kita habiskn dengan menginsafi kelemahan diri dan menggunakan sepenuh peluang yang ada untuk mendidik hawa nfsu menjadi nafsu yang muthmainnah. Bukan terus tertewas dengan kehendak nafsu meskipun nafsu tidak terikat dengan belitan syaitan. Lemahnya kita, andai di bulan tarbiyah yang hanya diuji dengan nafsu pun kita kalah, apatah lagi di bulan2 lain yang mana syaitan terus menerus mempengaruhi hawa nfsu. Kan tegarkah kita tuk mnghadapi kdua-duanya jika dgn yang satu itu pun kita tidak bisa bertahan...???

Ramadhan tnggal 3-4 hari lagi. Sama ada kita berasa sdih akan pemergiannya atau berasa gmbira akan pemergiannya kerana kita tak perlu lagi menahan lapar dahaga, taraweh dan sbagainya.

Stiap kali berada di penghujung ramadhan, para sahabat Rasulullah pasti akan menangis.. Tertanya-tanya.. Adakah sempat menemui ramadhan yang akan datang.. Maka menangislah mereka kesedihan. Kita bagaimana?

Tetap menanti pemergian ramadhan demi menanti khadiran syawal yang pnuh dengan keseronokan?

Kerna apa Allah menghadiahi kita dengan syawal, kerna Allah telah menguji kita dengan ramadhan. Persoalannya, berjayakah kita mentarbiyah diri di madrasah ramadhan kali ini, atau tidak sabar2 menanti ramadhan pergi..? Tepuk dada tnya iman..

Muhasabah selagi ada waktu..

Wallahhu a'lam

No comments: