salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, November 13, 2010

Indahnya hidup bersyariat!

Melakukan perkara yang baik, adakalanya menjemukan..
jemu atau kata lainnya bosan dan malas
Nak tahu kita ikhlas atau tidak, nilai semula hati kita
Mengapa mesti jemu?

Sebab bila dakwah takda mad'u yang melekat?
Atau kebenaran yang dinyatakan sering disekat?
Atau kerana tidak mampu lagi dihimpit kesusahan yang melarat-larat?

Sebenarnya,
Hidayah itu bukan kita yang menentukan

Hakikatnya kebenaran itu adalah sesuatu yang pahit untuk dinyatakan

Kesusahan itu seringnya membuat kita rasa terpaksa untuk berasa sakit

Lalu kerana itu kita merasa jemu??


Firman Allah s.w.t,

"Katakanlah lagi (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Aku diperintahkan supaya menyembah Allah Dengan mengikhlaskan Segala Ibadat kepadanya;
(Az-zumar:ayat 11)

Maka benarkah kita sebenarnya ikhlas dalam melakukan amal kebaikan?

Seusai menggunakan pagi hari dengan membasuh baju dan sebagainya, tiba-tiba saya merasa malas untuk ke walimah perkahwinan seorang sahabat graduan KUIS.

Hampir sejam saya memujuk diri untuk pergi...walhal seminggu sebelumnya, beria-ia benar saya mahu pergi.

Akhirnya saya melangkah jua untuk pergi. Dua jam kemudian, saya tiba di stesyen lrt Jelatek. Jalan Enggang 7.

Saya kurang gemar sebenarnya menghadiri jemputan walimah..trok betul...
Bukan...Sebab sakit kepala saya mudah datang di tempat yang sesak.

Tapi..di kenduri yang saya hadiri ii, saya berasa tenang.
Tiada bunyi yang menyakitkan telinga.
Tiada pertembungan atau perselisihan di antara muslimin dan muslimat.
Kami dipisahkan oleh khemah yang berbeza dan khemah bahagian muslimat, dipasangkan tirai di skelilingnya...

Kami menjamu selera bersama dengan pengantin perempuan.
Alhamdulillah..saya dan sahabat-sahabat yang hadir, berasa sangat selesa dan selamat.
migr
Walaupun pulang dengan keadaan migrain yang menyakitkan disebabkan termakan daging kambing dan keadaan komuter yang tersangat sesak dan terpaksa duduk di sebelah seorang mak nyah, saya masih mampu tersenyum sepanjang perjalanan pulang.

Ya, indahnya hidup bersyariat
Alhamdulillah....

Buat kak hayati dan suami, SELAMAT PENGANTIN BARU...
BARKALLAHHU LAKUMA WA BARAKA 'ALAIKUMA, WA JAMA'A AINAKUMA FI KHAIR..
Ameen...

No comments: