salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Saturday, November 6, 2010

Lipatan sejarah..

“Wei kau, tolong jaga sini jap. Aku nak jaga belah sana. Umar nak kasi surat cinta kat diba,”bahu saya ditepuk tiba-tiba dan dijerkah sebegitu kuat.
Ah,aini…
Bengang pun ada. No manner.

Tapi sebab dia pun pengawas macam saya, maka saya pun stay up je la kat dalam kelas untuk memastikan umar tidak dapat memberikan surat cinta pada diba.

“Fuuh…x pasal-pasal jer….,”saya terus mendengus geram. Tak ikhlas untuk membantu kerana dijerkah kasar sebegitu.

“Abid, jom gi kantin.Tadi muallimah Azizah kasi laksa free,dia soh amik kantin,”diyana menerpa ke arah saya tiba-tiba….

Semua orang nak buat saspen haritu.

“Muallimah kasi laksa tu kat sapa?”pura-pura tidak tahu.

“bagi awakla.. pagi tadi kan awak tolong muallimah angkat tong kuah laksa yang gedabak tu,”

“awak pun dapat sekali ke?”sengaja bertanya.

“Lah…awak la yang dapat.. kita cuma nak temankan awak ja. Rugi tau kalau awak tak amik,”diyana buat muka lima sen plak.

“Cakap jela nak, kias-kias plak, kang aku buat-buat tak faham kang,”hati saya makin membengkak. Bukannya marah ngan diyana pun,Cuma terkesan ngan pengawas yang terlampau kasar tu. Taula dah berabad jadi pengawas, tapi tak yah r kerek macam tu….

Syaitan yang menghembuskan api kemarahan, tersengih bangga. Seorang cucu adam tertewas dalam kemarahan..

Saya dan diyana berjalan ke kantin.

Sampai je dekat ngan meja kat kantin tu, terdengar orang melaung nama saya.

“Abid, ko buat pa tu, aku soh jaga kelas tadi,”
Aini lagi. Pergh….

“Weh abid,cepat r, meor da tunggu kat tangga. Dia da kepong Umar…ko gi jaga tangga belah sana,”aini melaung sambil berlari ke arah bangunan pentadbiran.

Saya menoleh pada diyana.

“Awak amikla laksa tu. Kita takda mood nak makan laksa. Rasa cam nak makan orang plak,” Diyana mengerut-ngerutkan keningnya.Musykil barangkali. Dia bukan musykil dengan kata-kata saya, tapi musykil dengan perangai pengawas-pengawas kat sekolah.

Boleh kira kot pengawas yang mempunyai akhlak yang baik dan menjalankan tanggungjawab dengan baik.

Saya pengawas baru, jadi saya belum boleh dikategorikan dalam mana-mana golongan. Saya suka memilih menjadi badan berkecuali walaupun ada yang cakap saya ni bajet baik. Tu yang tetiba leh jadi pengawas (macam la saya nak sangat, sebab tu saya masih tidak menyarung pakaian pengawas)

Ikutlah…..

Sampai di tangga, Meor tengah bincang ape tah ngan aini. Umar yang ada kat situ buat muka tak bersalah. Walhal umar tu pengawas. Tetiba dia melompat keluar dari kawasan tangga dan berlari menuju ke bilik air. Meor yang terkejut dengan tindakan itu terus berlari mengejar. Umar berlari masuk ke dalam tandas lelaki.

Saya amik jalan untuk bertemu diba. Saya cuba mencari kelibat diba.

“Wei abid, ko pi la tolong meor kejar umar dalam tandas tu,”mendengar kata-kata aini, saya terus menghentikan langkah dan berpaling ke arahnya.

Saya cukup marah ketika itu. Saya cuba merenung matanya tajam.

“Apa masalah awak ni sebenarnya? Awak cuba untuk aibkan kita lagi? Sengaja awak jerit nama kita kuat-kuat supaya satu sekolah tau yang awak tu lagi besar dari kita,kan?”

“Eh, awak ingat kita takut sangat ngan awak? Harap jela awak tu berabad jadi pengawas. Pergi kursus sana, kursus sini, buang karan ja. Macam mana tah awak boleh jadi pengawas…”

“Eh, awak ingat kita tak tau skandal awak ngan meor? Awak sibuk soh kita kejar umar ngan diba macam apa tah, tapi awak sendiri buat dosa yang sama. Apa kes?”

Bertubi-tubi saya luahkan kegeraman terhadap aini. Dia terpana seketika.

“Rupanya ko marah lagi kat aku walaupun cite gaduh kita tu berlaku darjah 1? Pendendam rupanya ko ni,”aini cuba membalas.

“Pendendam ke tak itu bukan masalah awak. Awak selesaikan masalah awak dulu sebelum awak sibuk suruh orang lain jadi baik macam malaikat. Nasib baik darjah 6 ni ja kita dok satu kelas, tu pun kita dah tak cukup tahan dah dengan perangai awak yang boleh dikategorikan sebagai kurang belajar..!”saya terus melangkah ke tandas meninggalkan aini yang terduduk malu menangis di tempat kejadian.

“tak payah menagih simpati kat depan orang ramai,”getus saya dalam hati. mana taknya, waktu saya mengamuk dengan aini tu, dah ada orang kerumun buat bulatan di sekeliling kami.

“Ah pedulik..”

Dalam tandas, saya masuk ke bilik persalinan dan…

Menangis…………………

Saya dah malukan aini depan orang. Kesian kat dia. Kenapa saya marah sampai macam tu sekali…

Sebab hampir 6 tahun saya memendam rasa. Jika kesilapan itu tidak diulang, tidak mengapa. Tapi sepanjang 6 tahun itu, saya berada dalam tempoh penindasan. Saya tak dapat jadi wakil sekolah dalam apa-apa acara, gara-gara aini dan macam-macam lagi……….
Kerana itu saya cukup marah pada waktu itu.

Sejak daripada kejadian itu, aini mula menjadi memencilkan diri.

Baguslah, tak da dia nak buat masalah lagi dengan saya……….

Kisah yang mungkin tak dapat saya lupakan setiap kali menatap gambar sewaktu sekolah rendah dahulu…Masa banyak merubah diri dan keadaan…

Aini apa citer ya? (Watak yang ada bukan watak sebenar ye..hu~)

Banyak pengajaran yang saya boleh dapat bila ingat kisah tu.Yang baik amikla baut pengajaran, yang tak baik jangan ikut plak. ^_^
wallahu a’alam.

No comments: