salam tazkir

" tidak ada yang bahaya bagi iman melainkan cinta kepada dunia dan tidak ada bahaya bagi hati melainkan tertarik kepada hiasan dunia. Maka, apabila hati telah hancur, apalagi yang akan dibanggakan oleh seseorang di hadapan Allah kelak?" -Imam Ahmad Bin Hanbal-

Thursday, October 6, 2011

Riyadhussolihin.


Qiblatnya benar-benar lurus. Menghadap dinding konkrit berwarna putih. Di ruang itu kami sering bersama-sama.
Tapi pagi ini, Almathurat yang dibaca, berjaya menembusi dinding yang dikatakan konkrit itu. (konkrit kah? Belum pernah mencuba lagi…)

Almathurat di sana pun baru selesai dibaca. Jam menunjukkan angka 7pagi.Masing-masing mengambil posisi lentok berdekatan dengan sofa. 
Ni belum zikir Almathurat kubro lagi… Tak sampai beberapa minit,hampir kesemuanya syahid.
Tinggal ummi yang meneruskan kerja-kerja mengiranya selaku juruaudit merangkap bendahari abah tercinta. Ah,ummi seorang suri rumah yang sangat setia. 
Kebiasaannya sekitar jam 8 pagi,agenda seterusnya akan bermula. Bacaan surah pilihan,tazkirah dan solat dhuha. Bergantung juga pada akitiviti anak-anak yang sering menggangu agenda rumah hasil perah otak Ummi tercinta. Waktu cutilah waktu yang terbaik dan kerap diadakan aktiviti bersama keluarga seperti ini.

Tapi kini…saya tidak pasti jika ada rutin yang berubah. Anak-anak ummi tiga orang telah terbang jauh. Seorang di mesir, seorang di Jordan dan seorang kakak yang baru mendarat di kota London minggu lalu bagi menyambung pengajian di peringkat Master. Dua orang di IPTA tempatan. Tiga orang di sekolah menengah. Ada yang sedang menjalani peperiksaan dan ada yang bakal menduduki SPM beberapa bulan lagi.

Alhamdulillah,masih ada adik-adik di rumah buat menemani ummi. Tiga orang adik yang bersekolah di sekolah rendah berhadapan dengan rumah. Keluar jam tujuh pagi,pulangnya tetap selepas jam empat petang.
Ya,rutin itu pasti berubah. Moga rutin itu menjadi lebih baik meskipun bilangan anak-anak di sisi tidak mencukupi.
Mampukah saya mewujudkan suasana seperti itu di rumah sewa yang baru saya duduki sejak sebulan yang lepas. Sebulan?
Masya’ Allah,telah cukup sebulan saya di sini. Cukup sebulan detik ummi dan abah mendakap saya di lapangan terbang KLIA berlalu.
Lalu saya harus menanti suasana yang membentuk jati diri saya atau saya yang harus membentuk suasana...???
Masa terus berlalu. Zon selesa telah sebulan saya tinggalkan.
Ya, Darul Quran JAKIM yang sarat dengan biah solehah (persekitaran yang baik)..
Jua rumahku syurgaku milik abah yang menjadi tempat berteduh sejak sekian lama yang jua sarat dengan tarbiyah.
Juga program-program yang bermanfaat buat rohani dan jasmani yang bersepah-sepah di Malaysia. Cuma mahu atau tidak.
Di kampung mu’tah ini, saya yang harus membentuk diri dan jiwa. Mahu tewas dengan kepanasan musim soifi atau kesejukan musim syita’ pun saya jua yang memilih.
Mahu fokus dengan akademik dan persatuan atau akademik semata-mata pun saya yang harus membuat pilihan.
Saya mahu rumah sewa ini disirami dengan cahaya riyadhussolihin pun,saya jua yang perlu membuat pilihan!
Hasbunallahhu wanikmal wakil…~
Siiru ‘ala barakatillah.

No comments: